Sluiting dreigt voor deel Nederlandse winkels Hudson's Bay

Sluiting dreigt voor deel Nederlandse winkels Hudson's Bay

De Canadese warenhuisketen Hudson's Bay verkoopt zijn Europese winkels. In Nederland wordt bekeken hoe kosten kunnen worden bespaard. Voor een deel van de vijftien winkels hier dreigt sluiting, blijkt uit een persverklaring van het Canadese concern.  

Hudson's Bay verkoopt zijn winkels in Europa voor 1,5 miljard Canadese dollar, omgerekend zo'n 1 miljard euro. Vorig jaar fuseerde Hudson's Bay zijn activiteiten in Europa in een samenwerkingsverband met de Oostenrijkse branchegenoot Signa, eigenaar van de Karstadt-warenhuizen in Duitsland. Signa krijgt nu de Duitse winkels geheel in handen, Hudson's Bay wordt volledig eigenaar van de Nederlandse winkels. 

Met de winkels in Nederland gaat het "beneden verwachting", meldt ceo Helena Foulkes van Hudson's Bay. In april meldde het Duitse zakentijdschrift Wirtschafswoche dat in interne documenten staat dat de verliezen de komende jaren dreigen op te lopen tot een miljard euro.

Intussen is er ook een plan om Hudson's Bay van de beurs te halen. De aandeelhouders die een bod hebben gedaan, worden geleid door de huidige topman Richard Baker. Die groep heeft 57 procent van de aandelen in handen. Het bod bedraagt 9,45 Canadese dollar per aandeel.

Reacties 6


Seb Seb 11 jun, 09:33

Dat heet een sterfhuis constructie.

Sigma heeft de Nederlandse tak niet willen kopen, ivm de gigantische verliezen en 0 zicht op winstgevendheid. Hudson's Bay trekt zich terug van de Europese markt, maar zou dan wel 15 winkels in Nederland behouden... Daar gaan in de eerste fase zeker 5 van op slot, gevolgd door een faillissement.


G.J. Rinsma 11 jun, 16:12

HUDSON BAY HEEFT VEEL BELOOFD MAAR WEINIG WAARGEMAAKT


Bert Ysfogel 11 jun, 18:53

Vanaf begin hopeloze zaak. Niemand kwam/komt er en het is einde verhaal. Jammer van alle investeringen, toekomstige lege panden en personeel. Warenhuizen hebben hun tijd gehad (Bijenkorf/HEMA misschien ?) en die tijd komt niet meer terug.


B C 12 jun, 08:52

Hudsonbay heeft de fout gemaakt dat het vertrouwde op de kennis van zaken van de door hun aangestelde Nederlandse management team die hun Nederlandse tak ff op de kaart moest zetten. Managers met veelal oude netwerken en zeer verouderde manier werken. Afkomstig van gesloten bijenkorven (van voor de transitie) en V&D’s. Dat is ook waarom het aanvoelde als net niet V&D en net niet Bijenkorf. Het was de Amerikaanse arrogantie om direct veel en op grote locaties te willen openen maar de manier waarop en hoe het er uiteindelijk uitzag lag toch echt bij het Nederlandse management team. Maar die houd zich wijselijk stil... en gaat er zelfs hier en daar stiekem vandoor....


T A 12 jun, 09:19

Wat B C hier boven zegt daar ben ik het volledig meeeens! Dit zelfde geld ook voor Blokker ook daar werken veel oud V&Ders dit zie je terug in hun beleid wat naar een faillissement gaat leiden!


K Mertens 12 jun, 11:48

Ik ben nu verschillende keren in een filiaal van Hudsonbay geweest en het is triest dat je na 30 minuten nog niet een begroet wordt laat staan dat er iemand is die je wilt/ kan helpen. Wij klanten willen graag begroet worden en geholpen daar kan Hudsonbay de eerste winst behalen. De winkels zien er goed uit op enkele puntjes na, het product is goed maar ook hier iets meer naar het middensegment.
Dus werk aan/met je PERSONEEL...

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!