Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten bestelt meer bij buitenlandse webwinkels dan twee jaar geleden. De helft hiervan is van plan dit in de toekomst vaker te gaan doen, stelt een onderzoek dat is uitgevoerd door het strategisch adviesbureau Oliver Wyman.
Amazon en Alibaba lijken de populairste webwinkels onder consumenten. Het onderzoek stelt een lagere prijs als voornaamste reden om over de grens te winkelen. Wanneer barrières als lange levertijden en verzendkosten worden weggenomen, wordt verwacht dat dit percentage een nog grotere vlucht zal nemen.
Naast consumenten halen ook detailhandelaren hun voordeel uit internationale prijsverschillen. Ze importeren produceten uit goedkopere regio’s en organiseren zich in internationale samenwerkingsverbanden, zoals inkoopallianties. Het adviesbureau denkt dat Europese merkfabrikanten hierdoor mogelijk het risico lopen om twintig procent van hun omzet te verliezen. Fabrikanten moeten daarom snel handelen, meldt het onderzoek. Bijvoorbeeld door tarieven en voorwaarden van producten die in verschillende landen verkocht worden te standaardiseren.
Hanky Panky 14 jun, 02:06