'Steeds meer Nederlanders winkelen online over de grens'

'Steeds meer Nederlanders winkelen online over de grens'

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten bestelt meer bij buitenlandse webwinkels dan twee jaar geleden. De helft hiervan is van plan dit in de toekomst vaker te gaan doen, stelt een onderzoek dat is uitgevoerd door het strategisch adviesbureau Oliver Wyman.

Amazon en Alibaba lijken de populairste webwinkels onder consumenten. Het onderzoek stelt een lagere prijs als voornaamste reden om over de grens te winkelen. Wanneer barrières als lange levertijden en verzendkosten worden weggenomen, wordt verwacht dat dit percentage een nog grotere vlucht zal nemen.

Naast consumenten halen ook detailhandelaren hun voordeel uit internationale prijsverschillen.  Ze importeren produceten uit goedkopere regio’s en organiseren zich in internationale samenwerkingsverbanden, zoals inkoopallianties. Het adviesbureau denkt dat Europese merkfabrikanten hierdoor mogelijk het risico lopen om twintig procent van hun omzet te verliezen. Fabrikanten moeten daarom snel handelen, meldt het onderzoek. Bijvoorbeeld door tarieven en voorwaarden van producten die in verschillende landen verkocht worden te standaardiseren.
 

Reacties

De verzendkosten zijn binnen europa bijna gereduceerd tot nul, dus de Nederlandse sites moeten nu opboksen tegen keuze, prijzen en klanten-service uit het buitenland. Neem nu een bol.com: keuze is minder, en mocht er meer keuze zijn dan mag je de jackpot betalen. en de klantenservice... tja tijdens kantoor uren redelijk bereikbaar en als je tijd genoeg hebt om in de wacht te staan want het is altijd drukker dan verwacht, en gewoon e-mailen is tegenwoordig niet echt meer een optie.

Geplaatst door Hanky Panky op 14 juni 2019 om 00:06

Laatste nieuws

RetailTrends