Unilever zet in op breder merkenbestand

Unilever zet in op breder merkenbestand

Unilever gaat zijn merkenportefeuille flink uitbreiden. Dat laat topman Alan Jope weten in een gesprek met het FD. Dat is opmerkelijk, aangezien het bedrijf onder voorgangers van Jope eerder sneed in het aantal merken, om kosten te besparen. 

Het uitbreiden van het aantal merken is nodig, volgens Jope. "De wereld fragmenteert. Dat geldt voor consumentengroepen, maar ook voor de verkoopkanalen. Bovendien zijn er steeds meer kleine merken waarmee wij moeten concurreren."

Unilever heeft momenteel vierhonderd merken onder zich. Vanaf 2015 zijn er 32 overnames gedaan, waarvan Tatcha de meest recente is. Het uitbreiden van het merkenbestand moet bijdragen aan de omzetgroei, die de afgelopen jaren stagneerde. De omzet groeide de afgelopen jaren met 3,5 procent. Jope wil dit opschroeven naar vijf procent, maar op basis van de cijfers lijkt dit op zo'n drie procent te blijven steken. 

Gaan die overnames helpen om die omzetgroei te realiseren? "Ze helpen, maar nog niet genoeg." De overnames hebben Unilever elf miljard euro gekost en de omzet is daardoor met acht miljard toegenomen. De merken die het bedrijf overneemt, moeten van de ceo ook bijdragen aan een schoner milieu of betere maatschappij.

RetailTrends