Aanbiedingen van supermarkten zijn voor het grootste gedeelte gericht op het promoten van minder gezonde producten. Slechts een op de vijf aanbiedingen promoot producten uit de Schijf van Vijf. Dat blijkt uit een onderzoek van Questionmark in samenwerking met Transitiecoalitie Voedsel.
De verschillen tussen supermarkten zijn groot als het gaat om het stimuleren van gezond eten bij de consument, stelt het onderzoek. Hierbij gaat het onder meer over het aanbieden van alternatieven voor vlees. Waar de ene supermarkt met zijn assortiment en reclameaanbiedingen stevig inzet op plantaardige producten, biedt de andere supermarkt nauwelijks alternatieven voor producten waarin vaak vlees is verwerkt, zoals maaltijdsalades en pizza’s, zo klinkt het.
De onderzoekers keken een halfjaar lang tweewekelijks naar online aanbiedingen van Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coöp, Dirk, Jan Linders en Ekoplaza. Voor allemaal gold een score van ongeveer één uit vijf als het gaat om aanbiedingen in de Schijf van Vijf. Het onderzoeksrapport is aangeboden aan staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “Voor onze gezondheid is het belangrijk dat de gezonde keus makkelijk is”, zegt Blokhuis. “Supermarkten spelen hierin een belangrijke rol met hun aanbod en de producten die ze in de aanbieding zetten. Ik moedig dit soort initiatieven dan ook aan zodat het steeds aantrekkelijker wordt om in de supermarkt voor gezond eten te kiezen.”
Reacties 0