RetailTrends 7/8: Havaianas, Dick Boer, Lush en de Retail & Brands Festival-special

RetailTrends 7/8: Havaianas, Dick Boer, Lush en de Retail & Brands Festival-special

Zon, zee, strand en Havaianas. Die combinatie is al decennia vanzelfsprekend in Brazilië en inmiddels ook ver daarbuiten. De rubberen teenslipper voor
de armen groeide uit tot een iconisch luxeproduct en een wereldmerk.

Havaianas worden nog steeds gedragen door de bedelaar op straat, maar inmiddels ook door superrijken, celebritiy’s en alles ertussenin, ongeacht geslacht, leeftijd of etniciteit. “De meeste merken beginnen bij de top en gaan langzaam naar beneden in de demografische piramide”, legt marketing directeur EMEA Merel Werners uit. “Wij zijn juist onderaan begonnen en gingen langzaam omhoog."

Iets meer dan een jaar geleden zwaaide Dick Boer af als ceo van Ahold Delhaize en dat betekende het einde van zijn toch al vrij zeldzame media-optredens. Dat hij nu toch een interview geeft is het gevolg van zijn benoeming tot de Retail Hall of Fame. “Niet dat de lezer denkt: ‘Daar komt die Boer weer uit de coulissen om iets over zichzelf te vertellen’.” Want ego’s en borstklopperij, daar heeft hij niets mee. 

De reorganisaties vond Boer het moeilijkste onderdeel van zijn lange periode als leider. "Ik heb het een aantal keer moeten doen en daar
lag ik wakker van", geeft hij toe. In zo’n traject is het volgens hem heel belangrijk dat netjes en respectvol aan te pakken. Zorg bijvoorbeeld dat de ontslagen medewerkers nieuw perspectief hebben. "Dan is het nog steeds verschrikkelijk om iemand teleur te stellen, maar dan doe je het wel op een manier waarbij je jezelf in de spiegel kunt aankijken. En dat heb ik altijd kunnen doen.”

Cannabis in een gecontroleerde dosis is dé oplossing voor veelvoorkomende kwalen als slapeloosheid en een opgejaagd gevoel, is de stellige overtuiging van dosist. Het Amerikaanse concept verkoopt sinds drie jaar vapers en exact afgepaste doseringen cannabis in winkels die meer weg hebben van een apotheek dan een coffeeshop.

Vrijwel elk product is online te bestellen en ligt binnen een paar uur op de deurmat. De continue technologische en sociale veranderingen dwingen ons plankgas te gaan. Maar ironisch genoeg komen we altijd tijd tekort. Retailmerken die de consument helpen te onthaasten zitten op een pot met goud, stelt marketingprofessor Giana Eckhardt.

Het tegendraadse Lush werkt graag op zijn eigen wijze. Klantendata verzamelen? Zo min mogelijk. Technologie ontwikkelen om problemen op te lossen? Alleen met een opensource benadering. En zakelijke social media-accounts? Het cosmeticamerk kan wel zonder. “We zijn gestopt met schreeuwen tegen onze klanten”, vertelt chief digital officer Jack Constantine.

Om Londen tot retailhoofdstad van de wereld te bombarderen, gaat misschien wat ver. Maar in Europa zijn er weinig steden die de Engelse capital naar de kroon steken. Je vindt er iconische warenhuizen, winkels die meer op musea lijken en herinterpretaties van het begrip winkelcentrum.

Merken zijn niet te vertrouwen, de wereld is een chaos en ik hoor nergens bij: dat is het denkkader van de consument van vandaag en in de nabije toekomst. Futurist Will Higham neemt deze attitude en de gevolgen voor retailmerken onder de loep. “Klanten willen de controle terug en een simpeler leven.”

Verder blikken we in het zomernummer van RetailTrends ook vooruit op de vierde editie van het Retail & Brands Festival. In de special besteden we aandacht voor de diverse retailers, merken en experts die op donderdag 12 september in Amersfoort komen spreken. Onder meer HEMA, Marley Spoon, Ecoalf, Freitag, Paul Stanway, Rumag en The Avocado Show zijn van de partij. Jij bent er toch ook bij? 

De nieuwste editie van RetailTrends verschijnt op 5 juli. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:

  • Toegang tot de digitale editie van het magazine

  • 10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s

  • Korting op een aantal RetailTrends-events

  • Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl

  • Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox

  • Toegang tot het volledige archief

  • De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen

Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in