Havaianas wil op termijn winkels in Nederland openen, die alleen gedurende de zomerperiode geopend zijn. Dat vertelt marketing director EMEA Merel Werners van het teenslippermerk in het zomernummer van RetailTrends.
Waar en wanneer de winkels komen, is nog niet zeker. “Waarschijnlijk in Amsterdam, maar wellicht op een hotspot als Bloemendaal aan Zee of Scheveningen”, zegt Werners. De huidige vestigingen van Havaianas zijn vooral geconcentreerd in Zuid-Europa en enkele topsteden, zoals Londen en Parijs.
Havaianas leunt vooral op wholesale en heeft meer dan tienduizend verkooppunten in Europa. De 160 brandstores zijn er vooral om aan het merk te bouwen, maar iedere winkel moet winstgevend zijn, zegt Werners. “We hebben niet één winkel open die geen geld verdient.”
De meeste Europese brandstores zijn alleen van april tot en met september geopend, maar dertig zijn jaarrond te bezoeken. “Er zijn dagen dat het sneeuwt en er vrijwel niemand binnenkomt”, erkent Werners. “We verdienen genoeg geld in de maanden dat het moet gebeuren, maar het is natuurlijk geen ideale situatie. We betalen niet minder huur dan merken die het hele jaar door omzet hebben.”
In het zomernummer van RetailTrends gaat Werners uitgebreid in op hoe Havaianas uitgroeide van een slipper voor de armen in Brazilië tot een iconisch internationaal luxemerk. Ook behandelt ze de moeilijkheid van de seizoensgebondenheid van het merk, met name buiten de thuismarkt. “Wij zijn geobsedeerd door het weer. De nieuwste RetailTrends verschijnt eind deze week. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
Frank Verbunt TrendyShoes 4 jul, 14:58