Duurzaamheid is voor veel retailers een belangrijk onderwerp. Niet in de laatste plaats, zeggen ze, omdat consumenten er steeds meer waarde aan hechten. De Duitse kledingverkoper Zalando wil in 2020 een van de voortrekkers zijn, onder meer op het gebied van verpakkingen. Hoe wil Zalando dat bereiken? Vijf vragen aan general counsel Michael Menz.
Wat zijn de doelen van Zalando?
"In 2020 willen we dat honderd procent van onze verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen bestaan. Nu is dat nog 89 procent. Ergens mee beginnen is vaak makkelijk, maar de laatste stappen zijn vaak gecompliceerd. Een voorbeeld van waar we nu mee bezig zijn, is het niet meer verpakken van onze beautyproducten in plastic, maar in papier dat honderd procent kan worden gerecycled. In Nederland verkopen we overigens nog geen beautyproducten, maar dat zal op een dag zeker gebeuren. Daarnaast veranderen we onze polybags, dat zijn de zakjes waarin we onder meer T-shirts doen zodat ze niet vies worden tijdens het transport. Die zijn voortaan van 64 procent gerecycled plastic. Door deze twee maatregelen besparen we jaarlijks...
Duurzaamheid is voor veel retailers een belangrijk onderwerp. Niet in de laatste plaats, zeggen ze, omdat consumenten er steeds meer waarde aan hechten. De Duitse kledingverkoper Zalando wil in 2020 een van de voortrekkers zijn, onder meer op het gebied van verpakkingen. Hoe wil Zalando dat bereiken? Vijf vragen aan general counsel Michael Menz.
Wat zijn de doelen van Zalando?
"In 2020 willen we dat honderd procent van onze verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen bestaan. Nu is dat nog 89 procent. Ergens mee beginnen is vaak makkelijk, maar de laatste stappen zijn vaak gecompliceerd. Een voorbeeld van waar we nu mee bezig zijn, is het niet meer verpakken van onze beautyproducten in plastic, maar in papier dat honderd procent kan worden gerecycled. In Nederland verkopen we overigens nog geen beautyproducten, maar dat zal op een dag zeker gebeuren. Daarnaast veranderen we onze polybags, dat zijn de zakjes waarin we onder meer T-shirts doen zodat ze niet vies worden tijdens het transport. Die zijn voortaan van 64 procent gerecycled plastic. Door deze twee maatregelen besparen we jaarlijks zeshonderd ton nieuw plastic."
Kunt u wat meer vertellen over die polybags?
"Tot nu toe waren ze helemaal van nieuw plastic. Het gebruik van nieuw plastic wordt zowel door consumenten als door ons als een probleem gezien. We moeten daar minder van hebben in het productieproces. We hebben geëxperimenteerd met verpakkingen gemaakt van aardappelzetmeel of van papier, maar die zijn nu nog niet sterk genoeg. Sommigen gingen kapot tijdens het transport naar de klant of het product liep schade op, dus we kunnen nog niet zonder die polybags. Maar we kunnen wel overstappen naar gedeeltelijk gerecycled plastic."
Honderd procent is lastig?
"We hebben dat wel geprobeerd, maar die plastic zakjes worden dan melkachtig van kleur. Je kunt de producten dan niet goed zien. Iemand die het product inpakt, moet wel kunnen zien of het bijvoorbeeld daadwerkelijk gaat om het gele Lacoste-poloshirt dat de klant heeft besteld en niet om een andere kleur of een ander merk. Als het niet transparant is, dan werkt het niet. Het blijft wel ons streven om plastic helemaal uit te bannen. Als dat niet dit jaar lukt, dan misschien binnen een paar jaar."
Jullie zijn ook bezig met een proef met herbruikbare verpakkingen.
"Daar beginnen we inderdaad dit jaar mee. Ik kan nog niet zeggen in welk land. Maar we willen een proef doen met een envelop die opnieuw kan worden gebruikt. Het is de bedoeling dat de klant de envelop terugstuurt. Deze wordt dan schoongemaakt en kan opnieuw worden gebruikt. We zijn benieuwd of klanten dat willen doen, en of de staat van de envelop goed genoeg is om te kunnen schoonmaken en hergebruiken. Ook willen we weten of dit hele proces efficiënt is."
Klopt het dat Zalando ook een test doet met compensatie van CO2?
"Dat hebben we eerder dit jaar gedaan in enkele landen. We gaven klanten de mogelijkheid om een klein bedrag te betalen, iets van twintig cent per levering, om de uitstoot tijdens het transport voor die levering te compenseren. Veel mensen kozen daarvoor. We waren positief verrast. In het noorden en het midden van Europa was de respons groter dan in de zuidelijke landen, waar dit soort onderwerpen wat minder leven. Maar ook daar was wel wat interesse. Misschien dat we dit later dit jaar naar al onze markten uitrollen als een mogelijkheid voor onze klanten."