Amazon wil met Pay toegang tot Europese verkoopdata

Amazon wil met Pay toegang tot Europese verkoopdata

Internetgigant Amazon wil betaaldienst Amazon Pay in Europa uitbreiden. Het doel van Amazon is om meer inzicht te krijgen in het koopgedrag van de Europeanen. Het bedrijf richt zich op de retailer, niet op de consument, meldt het FD

Volgens Amazon levert het gebruik van Amazon Pay retailers veel op. Niet alleen hoeven ze dan geen ander contract af te sluiten met betaaldiensten als Mollie en Adyen, ook krijgen ze dan toegang tot de belangrijkste klanten van Amazon. Het is voor Amazon Pay-gebruikers gemakkelijk om met hun Amazon-account af te kunnen rekenen bij diverse winkels, zonder steeds een nieuw profiel aan te maken. 

Keerzijde van de medaille is dat retailers die gebruikmaken van Amazon Pay, de internetgigant ook toegang geven tot hun transacties. Daarmee krijgt Amazon meer inzicht in de behoeften van de Europese consument. Dat is geen reden tot zorg, volgens Amazon-directeur Giulio Montemagno. Hij stelt dat het betaalverkeer juist extra veilig wordt door Amazon Pay en dat het fraude voorkomt. Inmiddels zitten er al 310 miljoen klanten in de database van het bedrijf.

RetailTrends