AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, gaat in Nederland de strijd aan met Heineken. Het Amerikaanse merk Bud (in de VS bekend als Budweiser) is vanaf deze week in de horeca beschikbaar, met een focus op de Randstad, en in het najaar volgen de winkels. Heineken (met ook dochter Amstel) is marktleider in de Randstad.
Bud wordt door de brouwer The King of Beers genoemd. Het is minder bitter dan veel bieren en is daardoor volgens AB InBev 'doordrinkbaar'. Bud richt zich in Nederland vooral op consumenten van 18 tot en met 35. Het bier wordt gebrouwen met natuurlijke ingrediënten, waaronder rijst.
"Wij gaan het Nederlandse bierlandschap opfrissen en introduceren met Bud een internationaal premium pilsener met een onderscheidende positionering", zegt Nicolas Bartholomeeusen, de directeur van Bierbrouwerij AB InBev. "We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is."
Heineken zegt tegen De Telegraaf niet verrast te zijn. "We concurreren al in diverse markten, denk aan de VS, China, Engeland, Brazilië en Mexico. We hebben zelf een mooi assortiment aan kwaliteitsbieren."
Eric Farell 24 jul, 16:22
Rob Kayser 23 jul, 17:11
Leon Dorsey 22 jul, 17:48