Belgische consumenten gaven vorig jaar 182 miljoen euro uit in Nederlandse supermarkten, wat een stijging van 13,8 procent betekent in vergelijking met het jaar ervoor. Nederland steeg daarmee het hardst in populariteit bij onze zuiderburen. Dat meldt Het Laatste Nieuws op basis van cijfers van GfK.
Lagere prijzen lijken vooral de reden te zijn voor de populariteit van Nederlandse supermarkten bij de Belgische consument. Zo bleek uit eerder onderzoek van een Belgische overheidsinstantie. Onder meer hogere overheidsheffingen en hogere personeelskosten in Belgische supermarkten zijn de reden voor de lagere prijzen.
Ook Frankrijk was populair bij onze zuiderburen. Daar werd voor 273 miljoen euro aan boodschappen gedaan: een stijging van 7,5 procent. Duitsland en Luxemburg waren juist minder populair bij Belgische consumenten.
Eén op de drie Belgen doet zijn boodschappen af en toe over de grens. Belgen die hun boodschappen over de grens halen, doen dat gemiddeld negen keer per jaar. In totaal stegen de grensaankopen in een jaar tijd met 4,6 procent. In de afgelopen tien jaar gaat het zelfs om een toename van 43,6 procent.
Henk Vis 29 jul, 16:25