Ondanks de opkomst van online boodschappen doen, denkt het grootste deel van de Nederlandse consumenten trouw te blijven aan de fysieke supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. Slechts zes procent van de ruim duizend ondervraagden verwacht in de toekomst al zijn boodschappen online te doen.
55 procent van de consumenten verwacht volledig trouw te blijven aan de fysieke supermarkt. Dit aantal slinkt echter wel: in 2018 was dit nog 61 procent. Verder laat het onderzoek zien dat dertien procent denkt in de toekomst een deel van zijn boodschappen online te doen, terwijl 27 procent zichzelf heel af en toe levensmiddelen online ziet bestellen.
Dat online boodschappen doen in opkomst is, blijkt uit het onderzoek. Deed vier jaar geleden dertien procent van de consumenten hun boodschappen ‘wel eens’ online, in 2019 is dit percentage gestegen naar een kwart. Het marktaandeel van Albert Heijn is hierin met 46 procent het grootst, gevolgd door Jumbo (26 procent) en Picnic (negentien procent).
‘Shoppers letten online beter op hun portemonnee dan in de supermarkt’, zo meldt het onderzoek. Bijna zestig procent geeft aan online minder impulsaankopen te doen dan in de fysieke winkel. Daarnaast zegt 55 procent online meer bewust te zijn van het geld dat ze uitgeven en is 47 procent online minder geneigd nieuwe producten of merken te proberen dan in de winkel.
Reacties 0