Verkoop vleesvervangers in de lift

Verkoop vleesvervangers in de lift

Het aantal verkochte vleesvervangers in de supermarkt is sinds 2017 met 51 procent gestegen. Die stijging gaat ten koste van de verkoop van echt vlees. Dat meldt onderzoeksbureau IRI aan de NOS.

Vanaf 2017 is de verkoop van rund-, varkens- en wildvlees gedaald met negen procent. Kip groeide in eerste instantie nog met twee procent, maar het afgelopen halfjaar is ook die verkoop gedaald met 0,4 procent. 

Het aanbod van vleesvervangers is bij de grootste supermarkten in Nederland (Albert Heijn en Jumbo) ook gestegen. Bij AH steeg sinds 2016 het aantal vegetarische opties met 33 procent naar 100 verschillende producten en bij Jumbo liggen 200 verschillende producten in de winkel. Afgelopen 52 weken werd er voor 2,6 miljard euro aan vleesproducten uitgegeven, waarvan 123 miljoen aan vleesvervangers. Dat is goed voor 4,5 procent.

Ook bij de slagers komen steeds meer vleesvervangers in het assortiment. "Doorgaan op dezelfde voet is geen optie meer. Voedsel hoeft niet altijd dierlijk te zijn, weten we nu", vertelt Roy Bolscher van de gelijknamige slagerij uit Enschede. 

Marktleider op het gebied van vleesvervangers is Vion. Opkomend is het merk Beyond Meat, dat momenteel een vleesvervangerfabriek bouwt in Nederland. Beyond Meat zag het tweede kwartaal zijn omzet groeien met 300 procent, van 17 miljoen dollar (15 miljoen euro) in 2018 naar 67 miljoen dollar (59 miljoen euro) in 2019.

 

RetailTrends