'Vertrek Hudson’s Bay nauwelijks een verrassing'

'Vertrek Hudson’s Bay nauwelijks een verrassing'

Vakbond CNV bevestigt het vertrek van warenhuisketen Hudson’s Bay uit Nederland. De bond gaat zo snel mogelijk om tafel met de directie om een goede compensatie voor de veertienhonderd medewerkers af te dwingen.

De bond spreekt van ‘een wel heel bitter einde’. “Een echte verrassing is het nauwelijks”, aldus bestuurder Jacqueline Twerda. De plannen van Hudson’s Bay in Nederland waren volgens haar ‘wellicht te ambitieus’. “De klandizie bleef uit en de kosten bleven hoog.”

Van een faillissement voor de warenhuizen is geen sprake. “De directie meldt ons dat er zelfs ruimte is voor een sociaal plan”, aldus Twerda. De grootste klap valt volgens haar op het Amsterdamse hoofdkantoor van moederorganisatie HBC. In de winkels zelf werkt voornamelijk jong en tijdelijk personeel.

Het vertrek van Hudson’s Bay werd zaterdag onthuld door het FD, op basis van een brief aan de aandeelhouders. De retailer zelf heeft nog niets bevestigd of ontkend. De winkels sluiten eind dit jaar, wat betekent dat de Canadese keten het iets meer dan twee jaar heeft volgehouden.

Reacties 11


Jeroen F. 5 sep, 00:22

@Seb Seb: Bedankt voor uw reactie. Klopt inderdaad. Ik realiseer mij nu ook, dat deze beide warenhuisketens eigenlijk al jarenlang gewoon één organisatie zijn. Reeds toen het Duitse Galeria Kaufhof nog tot de Duitse retailgigant Metro behoorde, heeft de Galeria Kaufhof destijds al het Belgische Inno overgenomen. Later heeft Kaufhof zelf de Inno ook nog omgedoopt naar Galeria Inno. Om hiermee aan te geven, dat Kaufhof en Inno samen als één organisatie opereren. Metro heeft daarna deze twee warenhuisketens gezamenlijk verkocht aan HBC. En HBC heeft recentelijk deze gezamenlijk doorverkocht aan Signa. Inno kan je dus ook niet los zien van de Kaufhof. Zelfs de tijdelijke Inno-webstore was identiek aan die van de Kaufhof.

HBC heeft echter - naar mijn indruk - in Nederland de HB-formule niet aangepast aan de Nederlandse markt(omstandigheden). En dát is m.i. al een grote misser geweest. De HB-warenhuizen hadden waarschijnlijk zelfs aangepast moeten worden aan de regio/stad waarin ze zaten. Ken HB zelf uit Den Haag en Enschede, maar behalve qua m2 m.i. weinig verschil in assortiment. Terwijl deze steden en hun inwoners toch erg van elkaar (en vast ook in koopgedrag) verschillen.

Ik moet nu ook bekennen, dat de fusie van Galeria Kaufhof met Karstadt uiteraard nog maar heel recentelijk is. Ze opereren nog maar sinds kort onder de gezamenlijk naam “Galeria Kaufhof Karstadt”. Op de meeste gevels prijkt gewoon nog de oude naam. Ook in die zin moet er nog inderdaad het nodige geïnvesteerd worden in de propositie en winkels van de Galeria. Zowel in Duitsland alsmede ook – uiteraard - in België. En dat kost – zeker nu mét Karstadt erbij – nog de nodige tijd. Tot slot: in Nederland zijn er inderdaad huurgaranties afgegeven tot in 2027. HB zou dan jarenlang huur betalen en in ruil hiervoor zouden de pandeigenaren de panden dan voor hun rekening flink opknappen. HB dacht zelfs icoon de Bijenkorf het lastig te kunnen maken. Nu lijkt mij duidelijk: HB heeft zichzelf ernstig overschat (of de Nederlandse consument onderschat).


Seb Seb 3 sep, 00:08

@Jeroen

Je hebt gelijk. Galleria Inno in België is inderdaad overgenomen door Signa, maar je vergelijkt helaas wel appels met peren. Galleria Inno is operationeel een verlengstuk van de organisatie in Duitsland. Ze gebruiken dezelfde systemen, infrastructuur, logistiek etc. Alles wordt in Duitsland bepaald. Daarnaast draait Galleria Inno in België verliesgevend, maar HBC in Nederland zou wekenlang feest vieren op kantoor als ze de omzetcijfers van Galleria Inno hadden gehad. Er moet nodig geïnvesteerd worden in de propositie en winkels van Galleria.

Daarnaast is Galleria Inno ook nog makkelijker te reorganiseren en is het afstoten van locaties makkelijker. In Nederland zijn er huurgaranties afgegeven tot in 2027! Dat is in België niet het geval. Galleria Inno is ook qua prijsstelling redelijk vergelijkbaar gepositioneerd als de Bijenkorf.


Jeroen F. 2 sep, 20:22

Als ik me niet vergis, is de Galeria Inno (België) recentelijk juist overgenomen door Signa Holding AG (het moederbedrijf van Karstadt). En hierdoor is de Galeria Inno nu niet meer van Hudson's Bay Company/Hudon's Bay. Signa Holding AG heeft namelijk recentelijk ook de Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof overgenomen van Hudson’s Bay Company en samengevoegd met de Duitse warenhuisketen Karstadt tot de "nieuwe" Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof. Op dat moment heeft Signa Holding AG meteen óók de Galeria Inno (België)hierbij van Hudson’s Bay Company overgenomen. Uiteraard zal Signa Holding AG niet zomaar de Galeria Inno hebben overgenomen. Ze zullen bij Signa ongetwijfeld éérst hebben gekeken hoe de Galeria Inno nu presteert. En ze zullen ongetwijfeld ook hebben gekeken, of er voor de Galeria Inno überhaupt wel een toekomst is. Blijkbaar ziet Signa Holding AG een toekomst in de Galeria Inno. Anders dan hadden ze m.i. deze keten zeker ook niet overgenomen van Hudson’s Bay. Immers, Signa heeft de Nederlandse Hudson’s Bay warenhuizen juist niet overgenomen. Zeer vermoedelijk omdat zij dáár kennelijk géén brood in zagen. En misschien wel gedacht hebben, dat HB in Nederland trekken aan een dood paard is.


Machiel R 2 sep, 18:14

@Seb

Achteraf weten we wie er gelijk heeft, ik hoop dat een warenhuis 3.0 zoals jij beschrijft er gaat komen. Het klinkt zeker aantrekkelijk. Ik vrees echter dat zo een concept maar in een handvol Nederlandse steden zal werken en daarmee ook een niche is.


Seb Seb 2 sep, 16:38

@Machiel

Ik ben het niet met je eens dat een warenhuis niet meer van deze tijd is. De manier waarop je dat warenhuis uitbaat, dát wel. HBC was gewoon een veel te dure V&D met Bijenkorf aspiraties. In Maastricht zelfs letterlijk naast de Bijenkorf. Het was in feite de Galleria Inno uit België maar dan met een hipper design. Als je bij een willekeurige Galleria Inno binnenkomt, zie je dat dit concept zelfs in België óók al niet meer werkt.

Een warenhuis 3.0 waarbij je verschillende ondernemers samenbrengt op 1 plek, is iets wat we hier nog bijna niet kennen. In New York zie je veel van dit soort concepten, waarbij je nonfood en food combineert in 1 mooi warenhuis concept. Waarbij startende ondernemers ook een kans krijgen om op een top A locatie een winkel te openen. Waar je als consument telkens wordt verrast door het wisselend aanbod. Ik weet zeker dat een dergelijk concept in Nederland zou aanslaan en zou zorgen voor de nodige aanloop.


B. Ultee 2 sep, 14:49

Over 15 jaar koopt iedereen alles on-line en is er alleen nog maar Horeca in de (verkleinde) binnensteden. Iedereen die in Retail werkt kan zich beter laten omscholen.


Jan de Vries 2 sep, 14:43

@Manon Vergeet ook niet dat er binnen de retail (ongezegd) aan leeftijdsdiscriminatie word gedaan. Heb zelf tot voor kort 15 jaar in de retail gewerkt maar ik denk er niet aan om weer terug de branche in te gaan. Het is er met de jaren niet leuker op geworden..


Machiel R 2 sep, 14:14

Achteraf is het altijd makkelijk maar ik blijf herhalen dat het concept warenhuis niet meer van deze tijd is. Dat Bijenkorf een niche bedient is de uitzondering op de regel. Of het echt zo goed gaat met Karstadt is de vraag, Galleria Inno in Belgie (ook HB) staat, vrees ik, hetzelfde te wachten.

@ Manon: je hebt gelijk dat de mensen snel weer aan de slag kunnen, het feit echter dat retailers maar omvallen geeft een werkzoekende weinig goede hoop. Mensen die wat kunnen zoeken hun heil buiten de retail waardoor het echt lastig wordt voor retailers goed personeel te vinden.


Manon Boer 2 sep, 14:00

Of je nu een retail-'expert' bent of niet; dit voelde iedereen op zijn/haar klompen aankomen. Geen onderscheidend vermogen in de grote steden waar ook de Bijenkorf zit, óf een te hoog prijssegment en te weinig 'leuke handel' voor in de kleinere steden waar het gat van de V&D opgevuld moest worden. Gooi de bestemming om van de die logge oude-V&D panden. Of durf er sommigen plat te gooien (ten gunste van woningen?). Voor iedere nieuwkomer op de NL markt heb ik het advies: DOE EERST ECHT ONDERZOEK. Niet op papier, maar door met heel veel mensen te praten, te observeren, te kijken en te voelen. Kijk niet alleen naar Amsterdam, maar juist naar de andere winkelgebieden. Zonde van deze geldsmijterij, iets wat kortstondig de economie een 'boost' gaf, maar nu weer zal leiden tot extra veel WW-uitkeringen. Uitkeringen die overigens niet lang hoeven te gaan duren, gezien de krappe arbeidsmarkt in retail en horeca!


D E 2 sep, 13:45

Zou het nu echt klaar zijn en wordt Nederland een 1 warenhuis land? Of is er toch nog een markt voor hier? In Duitsland draait Karstadt nog altijd goed. Zou die misschien het gat van V&D beter kunnen opvullen? Volgens mij zijn die ook inmiddels eigenaar van deze warenhuizen.

Als er niets voor terugkomt wordt het een enorme aderlating voor de grote winkelsteden. In Rotterdam was het ook rustig maar draaiden ze volgens mij beter dan in andere steden. Er is overigens net een nieuwe winkel geopend in Utrecht op een toplocatie. Wat een verspilling van tijd en geld zeg.


J V 2 sep, 13:04

De geschiedenis herhaalt zich! Teveel oud V&Ders zaten hier in de top denk hierbij aan de bedrijfsleiders! Deze hadden en hebben een hoop woorden maar geen daden!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!