'Opsplitsing is de oplossing voor voormalige Hudson's Bay-panden'

'Opsplitsing is de oplossing voor voormalige Hudson's Bay-panden'

Opsplitsing is het antwoord op de panden die straks leeg komen te staan na het vertrek van Hudson’s Bay. Dat stelt onderzoekdirecteur Gertjan Slob van Locatus in de Volkskrant.

Slob geeft als voorbeeld het voormalige V&D-pand in Groningen. Eerst was hier een filiaal van het inmiddels vertrokken Topshelf gevestigd, maar nu komt er op de begane grond een winkel van Jumbo. “En de meeste gemeenten zijn maar wat blij als er daarboven wat woningen komen, of desnoods kantoren”, meldt Slob. “Zo ging het ook met de andere V&D-panden: het overgrote deel is inmiddels, bijna vier jaar na het faillissement, weer in gebruik.”

Verder noemt Slob fashionretailer Primark als mogelijke overnamekandidaat van de panden van Hudson’s Bay. “Maar die zitten in de grote steden al wel zo’n beetje waar ze zitten willen.” Daarnaast noemt Slob de kans dat een buitenlandse warenhuisketen ineens alle panden overneemt nihil.

Hudson’s Bay heeft in sommige panden voor twintig jaar een huurovereenkomst getekend met de pandeigenaren, wat het Canadese moederbedrijf Hudson’s Bay Company mogelijk kapitalen kan kosten. Volgens Slob zullen de consument en de winkelstraat uiteindelijk niet zoveel merken van het vertrek van het warenhuis.
 

Reacties 4


Chris De Graaf 6 sep, 15:55

Gertjan Slob, Locatus, komt met de oplossing: opsplitsen!
Dit is een scenario dat hoogstwaarschijnlijk, tegen zekerheid aangrenzend, al 100x is onderzocht door de verhuurders na het vallen van V&D. Het verhuren van de begane grond aan meerdere partijen zal tot aanzienlijk verlies lijden voor de overige verdiepingen. Of laat me raden: die moet je ombouwen tot woningen en verhuren.

Gertjan ga lekker weer terug naar Excel waar de oplossing zo makkelijk voor handen lijkt!


Reinder Koornstra 6 sep, 15:53

Onzin natuurlijk! Niet omdat ik mijn retailcarrière ooit in dit V&D pand ben begonnen, maar een Jumbo op de parterre betekent weer wat inkomsten voor de verhuurder, maar maakt de Grote Markt natuurlijk niet aantrekkelijker! Volgens mij heeft dat pand 4 verdiepingen plus een kelder, dus blijft er heel wat leeg staan!
Merkwaardig dat de communicatie over stadscentra meer gaat over het belang van de verhuurders, dan van de functie voor de consument. Dit pand dat ontworpen is voor recreatief winkelen, wordt nu een plaats om boodschappen te doen!


Anoniem Pje 6 sep, 14:05

Helemaal mee ens Hugo!


Hugo Vis 6 sep, 13:06

Dream on! De panden van Hudson’s Bay gaan gewoon heel lang leeg staan en de verhuurders gaan vol achter het moederbedrijf in Canada aan. Al die Indianen verhalen over een “nieuwe” V&D, het gaat gewoon niet gebeuren. Er komt nog een veel grotere klap aan voor de winkelstraat, iedereen zoekt de oplossing in Online maar daar zitten een stelletje kannibalen met hele diepe zakken die geen winst hoeven te maken ( lees Zalando, About You c.s.)

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!