'Biologisch groeit in Nederland, blijft wel achter op rest Europa'

'Biologisch groeit in Nederland, blijft wel achter op rest Europa'

Nederlandse consumenten gaven vorig jaar ruim 1,6 miljard euro uit aan biologische producten. Dat betekent een stijging van 8,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarnaast blijft het marktaandeel van biologisch voedsel en drinken in de totale voedingsomzet nog beperkt tot 3,4 procent, iets meer dan in 2017. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bionext.

In de supermarkt werd met 843 miljoen euro in 2018 het meeste geld aan biologische consumptie uitgegeven. Het betekent een stijging van acht procent met het jaar daarvoor. Speciaalzaken zagen de omzet van biologische producten daarentegen met drie miljoen teruglopen naar 321,6 miljoen euro. Bij restaurants en fastfoodketens steeg de omzet van biologisch voedsel en drinken met vijftien procent naar 350,8 miljoen euro. Het marktaandeel van biologische producten bleef hier echter steken op 1,7 procent.

Hoewel de consumptie stijgt, heeft de groei van de biologische sector een achterstand in vergelijking met omringende Europese landen. Bionext verwacht dat in 2025 het marktaandeel van biologische producten in de totale voedingsomzet is verdubbeld naar zeven procent, terwijl dit in Denemarken en Oostenrijk al een aandeel van twintig procent kennen.
 

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends