'Retailers kunnen leren van sciencefictionschrijvers'

'Retailers kunnen leren van sciencefictionschrijvers'

Retailers moeten meer nadenken over de toekomst. Een beroep doen op sciencefictionschrijvers is dan ook geen slecht idee, vindt trendwatcher Sander Duivestein. 

Grote bedrijven als Google, Nike, Microsoft en Apple maken al gebruik van sciencefictionschrijvers. Om na te denken over de grote vragen: hoe ziet de toekomst eruit? En wat kan onze rol daarin zijn? Logisch, zegt Duivestein in het jubileumnummer van RetailTrends. "Schrijvers en filmmakers zijn meestal onconventionele denkers. Zij laten zich niet begrenzen door de regels en normen en waarden van de maatschappij waarin we nu leven. Zij zien iets, een stipje aan de horizon, en nemen ruim de tijd om daarover na te denken. We hebben het met zijn allen vaak over outside-the-box denken. Zij hebben niet eens een doos. Die is al lang weggegooid."

Volgens Duivestein zijn bedrijven 'vooral met de dagelijkse gang van zaken en met de shit van gisteren bezig en te weinig met wat morgen brengt'. "Terwijl de toekomst nieuwe problemen zal hebben die voor een bedrijf juist kansen bieden." Lees hier het artikel in het digitale magazine.

Reacties

Retailers moeten eerst maar eens meer gaan "praten" met hun klanten, om erachter te komen wat ze nu maar ook straks verwachten van retailers in hun eigen omgeving. Gebruik JTBD theorie technieken om te achterhalen wat de klant nou echt wil en verwacht om zo ook met innovaties/collecties te komen die hun verwachtingen overtreft , dat moet uiteindelijk het doel zijn van alle retailers om van place to buy een place to be te worden. Hiervoor moet men overigens ook naar de manier van samenwerking met de gemeente en andere retailers kijken en niet alleen maar je "eigen straatje schoonvegen" zeg maar., samen een sterke en aantrekkelijke omgeving creëren voor de consument die ook hierin de verwachting van de consument overtreft. Eerst dus maar eens gaan praten met de consument ipv sciencefiction schrijvers luisteren. Baseer je innovatie's ( en bestemmingsplan )op de resultaten van research. Maar ja praten met de klant doen we allang niet echt meer, we luisteren (of kopen in) alleen nog maar naar "retail experts" met als gevolg de huidige malaise in retail land.

Geplaatst door B C op 19 september 2019 om 11:28

Veel innovaties zijn leuk bedacht maar veel te duur en voegen weinig tot geen meerwaarde toe. Hou contact met je klant op alle mogelijke manieren en vertaal hun wensen naar werkbare oplossingen. Stuur die 'Hans Andersen" types naar de concurrent.

Geplaatst door Hugo Vis op 19 september 2019 om 20:46

Laatste nieuws









RetailTrends