Entreegeld betalen om de drempel van een boekwinkel over te mogen stappen. Fictie? Nee hoor. In Japan en Portugal gebeurt het al. En eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd. We zitten namelijk midden in de experience economy. 

Sinds december vorig jaar zit de boekwinkel Bunkitsu in de wijk Roppingi in de Japanse hoofd - stad Tokio. Je telt vijftienhonderd yen neer, ruim twaalf euro, en pas dan krijg je toegang tot de collectie van dertigduizend boeken en magazines. Bunkitsu, vrij vertaald ‘genieten van cultuur’, nam de plaats in van Ayoma Book Center dat een half jaar eerder na bijna veertig jaar de deuren moest sluiten.


Medewerkers van Bunkitsu stellen zelf het assortiment samen.

Bunkitsu denkt door het bijzondere businessmodel wél het hoofd boven water te kunnen houden. Als je de winkel van 460 vierkante meter binnenstapt zou je in eerste instantie denken dat je in een kunstgalerie bent. Elegante deuren, een ruime entree, opengeslagen boeken...