Het vertrek van Hudson's Bay uit Nederland is definitief

Het vertrek van Hudson's Bay uit Nederland is definitief

De Canadese warenhuisketen Hudson's Bay vertrekt nog dit jaar uit Nederland. Dat hebben de ruim 1400 werknemers donderdag te horen gekregen, meldt vakbond CNV Vakmensen.

De bond spreekt van een 'pijnlijke boodschap' voor de werknemers, maar toont zich tevreden over de manier waarop het bedrijf en het personeel uit elkaar gaan. Bestuurder Jacqueline Twerda heeft het over een 'net sociaal plan'.

Eind augustus meldde het FD op basis van interne documenten al dat alle vijftien winkels in Nederland eind dit jaar gesloten worden. Uit de documenten bleek dat Hudsons' Bay een collectief ontslag voorbereidde voor de medewerkers. Vorige week zei het concern nog dat er geen definitief besluit was genomen.

Hudson's Bay kwam twee jaar geleden naar Nederland, maar had het van begin af aan moeilijk. Pogingen om het tij te keren mochten niet baten. De winkels zitten voornamelijk in voormalige panden van V&D.

In elk geval enkele warenhuizen van Hudson's Bay waren donderdag dicht, blijkt uit foto's op Twitter. 

 

Reacties 15


Staluse Beera 26 sep, 01:29

Voor de grotere winkelpanden heb ik een goed idee!!

Maak er een klein overdekt winkelcentrum van met verschillende bestaande retailwinkels en nieuwere,en daarnaast een patatkraam en restauratie waar je gezellig koffie kan drinken met gebak op de entree.
Action,Blokker,Hema,Jamin,Kruidvat,KIK,Xenos,en diverse andere leuke winkels kan goed lopen.
De Passage in Schiedam is een goed voorbeeld,klein winkelcentrum met leuke winkels en kan makkelijk in een oud Hudsons Bay pand zoals in Rotterdam.
Lekker alles bijelkaar.
Niet teveel meidenkleding of schoenen en lingerie zaakjes weer erin zetten die heb je al zóveel,ook geen 'hippe' (stom woord voor alternatieve punkscene) spullen die lopen voor geen meter.
Ook had Primark erin gekund,die is zo druk elke dag de meiden veschten daar om schoenen bijna alles op de grond oke,maar loopt wel,zoveel kleding.
voor 60 euro heb je een meidenjeans,sex lingeriesetjes,schoenen,shawl,leuke jumper en tas met biyou bij elkaar.
Rijen voor de kassa's daar..dus retailers we zijn benieuwd naar de invulling van de lege panden.
Oja géén entree met meteen paspoppen met lingeriebroekjes en of dames behaas en dames strings...WARENhuis moet het uitstralen géén hunkemoller outlet


Martin Retail 22 sep, 20:05

Jammer en verkeert gepositioneerd, de consument van vandaag de dag is erg veranderd. De journey begint vaak digitaal en dat was bij dit kanaal niet goed. ook de winkels een groot drama, weinig of geen personeel op de vloer, en als ze er waren dan stond men achter de counter (dodelijk) voor een klant die nog naar de winkel komt. Clicks and Bricks effect niet geslaagd.

Succes met vinden van een nieuwe uitdaging.


max max 22 sep, 01:01

goh mogen wij hier wel blij zijn dat solow in het oude v en d pand komt, is het dan wie het laatst lacht?, en allemaal die bull shit die er over geschreven is , het was immers het ei van columbus toch? ik zei laast nog tegen iemand echt naar de stad is er niet meer bij je bent domweg verplicht over internet te bestellen, wil je niet gaan voor de eenheid worst van de winkelstraat, de slaapkamer is het pashokje geworden van de 21e eeuw


Rudy Bos 20 sep, 16:42

Helaas groeien bij Globetrotter de bomen ook niet meer tot in de hemel en hebben ze de expansie van hun ‚Erlebnishäuser‘ een aantal jaren geleden al stopgezet. Getuige een van hun laatste vestigingen aan de Königsallee in Dusseldorf, back to basic!


Yet ten Hoorn 20 sep, 16:00

Hudson's Bay heeft zich zwaar verkeken op de Nederlandse markt. Het concept bracht geen enkele toegevoegde waarde. Het gat dat V&D achter heeft gelaten hadden ze op een mooi, betere manier kunnen opvullen. Een zaak die fantastisch zou passen op het Rokin in Amsterdam is het Duitse "GlobbeTrotter" een fantastisch Outdoor warenhuis met 5 zaken in Duitsland. Hier komen kennis, kunde en fysieke winkelbeleving samen.
Neem een kijkje, zie onderstaande video links.
https://www.youtube.com/watch?v=JgSVe6sml5o
https://www.youtube.com/watch?v=cB71x6i8tW8


B C 20 sep, 14:01

Scoren een 10 voor getoonde lef, maar ook een 1 voor klantgerichtheid van winkel en personeel waar de consument over viel en wat naar mijn mening de grootste boosdoener was. En daarvoor moet je niet naar de verkopers kijken maar naar de managers die daarvoor verantwoordelijk waren kijken.


Hugo Vis 20 sep, 12:19

Er zijn gelukkig banen in overvloed, en met die inzet viel het wel mee. Het met de eigen telefoon op de werkvloer staan te weetikveelen en geen aandacht voor de klant heb ik helaas een beetje te vaak gezien bij HB.


Koen Eshuis 20 sep, 11:56

Het was te verwachten.
Helaas hadden ze vanaf de eerste dag na opening al een slechte naam. Te duur en geen sfeer. Daarnaast was de persoonlijke touch ver te zoeken.

Met een beter onderzoek naar de Nederlandse markt en een rustig begin met hooguit 2 stores hadden ze meer kans gehad. Wanneer je direct zo groot begint dan is het lastig om nog snel en adequaat te reageren als blijkt dat het concept niet klopt.

Zoals Michel gezegd kunnen ze beter direct met de 'Sale' beginnen aangezien nu klanten die iets willen kopen hier op gaat wachten.

Gemiste kans en het blijkt maar weer dat de Nederlandse markt niet zo eenvoudig is. 17 miljoen mensen en ook 17 miljoen wensen


Menno de Haas 20 sep, 11:37

Vanaf dag 1 is de berichtgeving in elke vorm van media rondom HB negatief geweest. Ja, ze hadden een beter marktonderzoek moeten laten uitvoeren om beter te kunnen voldoen aan de behoefte van de consument. Maar de echte kansen voor dit bedrijf zijn de grond ingetrapt voordat ze uberhaubt iets konden doen. Ik wens het personeelsbestand veel succes met het vinden van een nieuwe baan.


Anko van Diesen 20 sep, 10:45

Heel erg triest voor de 1400 medewerkers!
Aan hun inzet ligt het zeker niet.


Ben Goudswaard 20 sep, 03:29

Ze hadden beter v&d naam kunnen kopen en zich meer moeten oriënteren waar er in Nederland behoefte aan is.
Er is echt nog wel ruimte voor mooie grootte warenhuis.


John Heeren 19 sep, 20:13

Misschien beter geweest om een etege te verhuren aan ikea of hema
Shop in shop


Thea Elgersma 19 sep, 19:41

Triest bericht voor de V&D medewerkers die dit nu voor de tweede keer meemaken in korte tijd Zelf ook lang gewerkt bij het bedrijf gelukkig op 62 en half eruit met de garantie regeling 100 percent tot mijn 65 jaar


Mieke Kerremans 19 sep, 19:25

Vind het erg jammer


michel van wijk 19 sep, 18:44

Geen goed bericht voor al die binnensteden waar HB nu nog zit. Die lege plekken zullen niet snel (aantrekkelijk) opgevuld zijn. Dat zal haar effect hebben op het winkelplezier (the experience) van veel bezoekers van die binnensteden en ook te merken zijn bij de omliggende winkeliers.

Bovendien: HB kan nu beter morgen met de 'final sale' beginnen want wie koopt er bij een winkel waarvan je weet dat je straks niet meer kan ruilen en zeker geen verhaal kan halen als na enige tijd daar reden toe zou zijn.
Al met al: geen vrolijk verhaal.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!