Gemeente Amsterdam wint strijd om ja/ja-sticker

Gemeente Amsterdam wint strijd om ja/ja-sticker

De ja/ja-stickers op de Amsterdamse brievenbussen mogen blijven. Dat heeft de rechter deze week besloten. Verschillende partijen uit de reclamebranche, Spotta, KVGO, en MailDB, wilden de invoering van de sticker terugdraaien en gingen in hoger beroep.

De partijen zeggen teleurgesteld te zijn over de uitspraak. “Consumenten in Amsterdam weten niet meer welke mooie acties hun winkeliers hebben en zijn meer geld kwijt aan boodschappen”, meent Eelco Lulofs, voorzitter van branchevereniging MailDB en commercieel directeur van verspreider Spotta. Daarnaast noemt hij dat kleine mkb-bedrijven consumenten lastiger bereiken door de invoering. “En dat alles voor een sticker die is ingevoerd op basis van onjuiste en niet bewezen milieuclaims.”

De verliezende partijen gaan de uitspraak bestuderen en zeggen zich te beraden op eventuele vervolgstappen richting de Hoge Raad. 

Amsterdam is vanaf 1 januari 2018 de enige gemeente waarbij alleen inwoners met een ja/ja-sticker op hun brievenbus nog ongeadresseerde reclame in de bus krijgen. Het percentage huishoudens dat reclamefolders ontvangt zou daardoor vorig jaar zijn gedaald van bijna vijftig naar 23 procent. Onder meer Utrecht, Rotterdam en Haarlem gaan de sticker per 1 januari 2020 invoeren. 

Reacties 1


A. Zijnzeiker 25 sep, 10:49

Wel een terechte uitspraak denk ik. Als consument kun je toch zelf bepalen wat je wenst te ontvangen (of juist niet!). Ik gebruik al enige tijd kiesjefolders en zo ontvang ik precies wat ik wil zonder de overbodige andere rotzooi. Mooi voor mij en het milieu.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!