'De goedkoopste winkel van Nederland.' Zo presenteert Budget Food zich. De keten heeft negen supermarkten, verspreid over het land. Blijft het daarbij of ziet Budget Food groeimogelijkheden? Vijf vragen aan algemeen directeur Maarten Muller.
1. Wat is Budget Food voor een supermarkt?
"Het is echt een discountsupermarkt. Wij hebben de laagste prijs in de markt. We verkopen heel veel restpartijen; overproductie, producten met een korte houdbaarheidsdatum, producten in oude verpakking. Dat wat de fabrikant over heeft, dat verkopen wij nog. Dat kan voor heel scherpe prijzen. We verkopen kruidenierswaren, diepvries, gekoeld - eigenlijk van alles. Je kunt op een heel leuke manier je boodschappen bij ons doen. We verkopen ongeveer tweeduizend artikelen. Net niet alles. Daarom zitten we ook graag naast een andere supermarkt, want dat versterkt elkaar alleen maar."
2. Hoe kwamen jullie op het idee?
"Ik heb al vijftien jaar een groothandel, Winstpallet genaamd. Daar kochten we dit soort partijen van fabrikanten al op. Dat zetten wij weg in de markt. Veel dingen gingen in het...
'De goedkoopste winkel van Nederland.' Zo presenteert Budget Food zich. De keten heeft negen supermarkten, verspreid over het land. Blijft het daarbij of ziet Budget Food groeimogelijkheden? Vijf vragen aan algemeen directeur Maarten Muller.
1. Wat is Budget Food voor een supermarkt?
"Het is echt een discountsupermarkt. Wij hebben de laagste prijs in de markt. We verkopen heel veel restpartijen; overproductie, producten met een korte houdbaarheidsdatum, producten in oude verpakking. Dat wat de fabrikant over heeft, dat verkopen wij nog. Dat kan voor heel scherpe prijzen. We verkopen kruidenierswaren, diepvries, gekoeld - eigenlijk van alles. Je kunt op een heel leuke manier je boodschappen bij ons doen. We verkopen ongeveer tweeduizend artikelen. Net niet alles. Daarom zitten we ook graag naast een andere supermarkt, want dat versterkt elkaar alleen maar."
2. Hoe kwamen jullie op het idee?
"Ik heb al vijftien jaar een groothandel, Winstpallet genaamd. Daar kochten we dit soort partijen van fabrikanten al op. Dat zetten wij weg in de markt. Veel dingen gingen in het verleden naar Action, Big Bazar, C1000, franchiseondernemers... Op een gegeven moment ben ik op het idee gekomen om dat zelf te gaan doen. Toen hebben we Budget Food opgezet. In het begin heel klein. Het winkeltje in Den Helder was 150 vierkante meter. En voor je het weet heb je negen winkels (lacht)."
3. Een gat in de markt?
"Ja. Er is zo ongelooflijk veel vraag naar. Het loopt storm. Ik vind het hartstikke leuk. Als je je dagelijkse boodschappen voor een stukje minder geld kunt halen, dat vinden de mensen gewoon mooi."
4. Hebben jullie plannen om meer winkels te openen?
"Ja, absoluut. We zijn druk bezig. We zijn op zoek naar nieuwe locaties. Op dit moment zijn we met een aantal pandjes bezig. We hopen dat er een nieuwe bij zit. We willen gewoon groeien. We hebben voldoende ruimte en capaciteit om dat te kunnen doen. We bekijken hoe het gaat en tot hoever we kunnen groeien. Het is absoluut geen must, maar we vinden het hartstikke prettig. Als het er twee zijn, dan zijn het er twee. Als het vijf zijn, dan zijn het er vijf. De handel bepaalt eigenlijk, dat is het belangrijkste."
5. Streven jullie naar een mooie verdeling over het land?
"We zien dat klanten best wel bereid zijn om een stukje te rijden voor onze filialen. Maar we kijken ook naar leuke leegstaande panden in heel Nederland die voldoen aan ons eisenpakket. Als we daar dan een deal kunnen maken, dan is het goed. We denken dat we in iedere fatsoenlijke plaats in Nederland wel een Budget Food zouden moeten kunnen openen. Als de locatie van de winkel maar goed is. Kijk, in sommige plaatsen vragen ze zulke hoge huren. Dat kunnen wij gewoon niet betalen."