Kruidvat heeft zijn winkel in het Gelderse Ermelo omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept. De drogisterijketen testte de afgelopen tijd in een aantal andere filialen met verschillende concepten. Na het verwerken van de bijbehorende ‘learnings’ komt in de winkel in de vestiging in Ermelo alles samen.

“We zetten in op meer rust, gemak en moderniteit om zo een prettigere winkelomgeving te creëren”, zegt Ed van de Weerd, ceo van A.S. Watson Healthy & Beauty Benelux (het moederbedrijf van Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper) in een interview met RetailTrends. Over een paar weken wordt gekeken of het nieuwe concept voldoende aanslaat. “Als dat zo is, gaan we landelijk uitrollen naar onze 1231 winkels in Nederland, België en Frankrijk.”

Het vernieuwde winkelconcept is onder meer voorzien van zelfscankassa’s en daarnaast zijn de farmacie-afdeling en cosmetica-afdeling op de schop genomen. In plaats van kleurrijke presentatieblokken staan er blokken in dezelfde grijze kleur op beautyafdeling, wat voor meer rust moet zorgen. Die ‘rust’ is ook terug te vinden in de bordjes die de namen van de verschillende productcategorieën weergeven en de manier waarop Kruidvat met de klant communiceert. "De toon is vriendelijker", meent Van de Weerd.

De ‘georganiseerde rommeligheid’ die herkenbaar is voor de voordeelformule is ook in het filiaal in Ermelo terug te zien. "De Kruidvat-klant houdt daarvan. De eerste winkel waar we gingen testen met een nieuw concept, hadden we te steriel gemaakt. Na een paar weken merkten we dat een beetje rommel juist oké is.” 

In een interview met RetailTrends vertelt Van de Weerd meer over het nieuwe winkelconcept, zijn rol als ceo en de discountpositionering van Kruidvat.