Kruidvat zet met nieuw winkelconcept in op rust en moderniteit

Kruidvat zet met nieuw winkelconcept in op rust en moderniteit

Kruidvat heeft zijn winkel in het Gelderse Ermelo omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept. De drogisterijketen testte de afgelopen tijd in een aantal andere filialen met verschillende concepten. Na het verwerken van de bijbehorende ‘learnings’ komt in de winkel in de vestiging in Ermelo alles samen.

“We zetten in op meer rust, gemak en moderniteit om zo een prettigere winkelomgeving te creëren”, zegt Ed van de Weerd, ceo van A.S. Watson Healthy & Beauty Benelux (het moederbedrijf van Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper) in een interview met RetailTrends. Over een paar weken wordt gekeken of het nieuwe concept voldoende aanslaat. “Als dat zo is, gaan we landelijk uitrollen naar onze 1231 winkels in Nederland, België en Frankrijk.”

Het vernieuwde winkelconcept is onder meer voorzien van zelfscankassa’s en daarnaast zijn de farmacie-afdeling en cosmetica-afdeling op de schop genomen. In plaats van kleurrijke presentatieblokken staan er blokken in dezelfde grijze kleur op beautyafdeling, wat voor meer rust moet zorgen. Die ‘rust’ is ook terug te vinden in de bordjes die de namen van de verschillende productcategorieën weergeven en de manier waarop Kruidvat met de klant communiceert. "De toon is vriendelijker", meent Van de Weerd.

De ‘georganiseerde rommeligheid’ die herkenbaar is voor de voordeelformule is ook in het filiaal in Ermelo terug te zien. "De Kruidvat-klant houdt daarvan. De eerste winkel waar we gingen testen met een nieuw concept, hadden we te steriel gemaakt. Na een paar weken merkten we dat een beetje rommel juist oké is.” 

In een interview met RetailTrends vertelt Van de Weerd meer over het nieuwe winkelconcept, zijn rol als ceo en de discountpositionering van Kruidvat. 

Reacties

"De Kruidvat-klant houdt daarvan". Ik vraag me af of ze dit ook écht onderzocht en ondervraagd hebben. Ik durf namelijk het tegenovergestelde te beweren. De klant houdt daar helemaal niet van, MAAR, omdat Kruidvat goede acties en promoties heeft, neemt de klant dat voor lief.

Geplaatst door Seb Seb op 2 oktober 2019 om 18:20

Bij Kruidvat struikel je over de troep en de smalle gangpaden die vol staan met actiebakken . De kleuren doen en schreeuwerigheid doen pijn aan je ogen. Het wordt tijd dat de Duitse ketens DM of Rossmann naar Nederland komen! Eens zien of de klant dan nog steeds die georganiseerde rommeligheid wenst ;-)

Geplaatst door H B op 2 oktober 2019 om 19:51

menig action ziet er beter uit dan het kruidvat, netheid is een vies woord, rust is er niet te vinden

Geplaatst door max max op 2 oktober 2019 om 19:55

en dan die kassiers sommige net droog achter de oren hebben een naamplaatje op met hoofd drogisterij, "heeft u nog vragen over de paracetamol " jij mij wat vertellen over een pilletje , het is dat het moet, maar echt iets weten erover haha en dan heeft u al de voordeelkaart ? zo erin gestampt dat het te nep is om waarheid te zijn, ja een keer per jaar een gratis flesje shampoo, nee dank u

Geplaatst door max max op 2 oktober 2019 om 20:05

Daadwerkelijk, de winkels zijn rommelig en veel troep te koop. Onoverzichtelijk waar wat te vinden is. Altijd wachten b.d.kassa en geen plek om je tas neer te zetten. Moet heel wat veranderen voor dit een gezellige winkel wordt. Kom er zo weinig mogelijk. Jammer, zo is het bij Blokker ook gegaan.

Geplaatst door Carla V. op 2 oktober 2019 om 21:32

Juist een tijd geleden, ben ik een Kruidvat-winkel bij mij in de stad haast letterlijk 'uitgevlucht', nadat ik daar bijna een grote stellage omver had laten vallen, die daar dan ook op de meest onmogelijke en ongelukkige plek compleet in de weg stond. Door de enorme drukte in de winkel, was deze stellage mij niet direct opgevallen. Gelukkig ging het nog net goed! Ja, dan is zelfs een Duitse Rossmann-drogist (volgens mij gewoon van hetzelfde moederbedrijf als Kruidvat) nog erg netjes en opgeruimd te noemen. Om nog maar te zwijgen over een Duitse dm-drogist, die wat dat betreft al helemaal klantvriendelijk én opgeruimd én altijd voordelig is. Soms kom ik dan tóch nog wel eens bij een Kruidvat-filiaal, als er een aanbieding van een bepaald product is. Maar - of woon ik in de verkeerde plaats (?) – vaak is de aanbieding al weer erg snel op. En op is dan ook echt opper-de-pop. Of is er dan simpelweg té weinig extra voorraad van de aanbiedingsproducten ingeslagen. Waardoor je dan als klant misgrijpt. Een Duitse dm-drogist is dan véél prettiger! Géén aanbiedingen, die je dan ook niet kunt mislopen of aanbiedingen waar gewoon té weinig voorraad van is ingekocht. Nee. Maar het hele jaar door gewoon altijd lage prijzen en dáárdoor altijd gunstig uit zijn. En winkels, die vaak zó opgeruimd zijn, dat je er prettig winkelt. En prettig winkelen, zorgt bij dm er wellicht óók voor, dat klanten hierdoor hier meer gaan kopen (dan gepland). Wat dat betreft zou het Kruidvat inderdaad nog veel van een dm (of zelfs een Rossmann of Müller) kunnen leren.

Geplaatst door Jeroen F. op 2 oktober 2019 om 22:31

Ik was blij met de ruimere opstelling bij het kruidvat, maar inmiddels is het alweer zo volgezet met stapels dozen en stellingen dat ik er met de rolstoel of scootmobiel niet meer in kan. Voor mensen met een kinderwagen is het ook een ramp.

Geplaatst door Madfie Willems op 3 oktober 2019 om 04:31

"We zetten in op meer rust..." Kruidvat als je, je klanten (en de rest van Nederland) wat rust wil bieden stop dan eerst met dat hysterische viswijf dat op tv jullie reclamespotjes staat in te gillen. Wat een overdreven aanstellerige trut is dat zeg 🤮

Geplaatst door Tim Trommelen op 3 oktober 2019 om 07:22

Ik lees net een stukje van HB die spreekt over rossman dat is de Duitse formule en is van dezelfde eigenaar AS watson

Geplaatst door gerard boer op 3 oktober 2019 om 08:54

Kan me alleen maar aansluiten bij de mensen hierboven. Kruidvat is niet een beetje rommelig, maar meestal gewoon een troep. Al verschilt het ook sterk per filiaal, de meeste Kruidvat winkels hebben een soort ingebouwde rommeligheid. De gangpaden zijn te smal, de schappen zien er niet uit, je staat elkaar als klant altijd in de weg. Verschrikkelijk.

De zgn aanbiedingen verliezen na een tijdje ook hun kracht. Als nivea iedere twee weken 1+1 gratis is, waarom halveer je de prijs dan niet gewoon. Action doet dat met hun drogisterij afdeling wel standaard. Ik bedoel, het is schijn en de consument die een beetje doordenkt ziet dat ook. Ik heb al jaren geen deodorant meer buiten de actie gekocht. Het zijn nep lokkertjes.

Kijk ik in Rotterdam, dan vind ik de winkel bij het Tiendplein een positief voorbeeld van hoe het ook kan. Die winkel is altijd spic-en-span. Het personeel is, zoals overal tegenwoordig, te jong, maar wel vriendelijk en niet te beroerd om even met je mee te zoeken. De winkel is met beperkte ruimte toch overzichtelijk en niet te krap opgezet. Graag hier een voorbeeld aan nemen.

Geplaatst door D E op 3 oktober 2019 om 10:07

Afgelopen jaar had Kruidvat anders wel goede aanbiedingen! Ik hoop wel dat ze verstandig genoeg zijn dit ook in de nieuwe formule te handhaven! Ik ben erg blij met mijn Vans schoenen, Happy Socks en Fila ondergoed. En het zelfschep snoep natuurlijk! Begrijpelijk dat ze wat meer rust in de winkels willen hebben, maar dat maakt Kruidvat ook Kruidvat.

Geplaatst door H. Bouwens op 3 oktober 2019 om 11:51

@ H.Bouwens: als voorbeeld zou Kruidvat dan kunnen kijken naar hun zusterbedrijf Rossmann in Duitsland. Deze drogisterijketen is van hetzelfde moederbedrijf als het Kruidvat. Ook Rossmann heeft zgn. "partijgoederen", d.w.z. goederen van diverse gebieden (huishouding, kantoor, computer, sport, wonen e.d.). Bij Rossmann zijn deze goederen weliswaar van het eigen-merk "Ideeenwelt". Maar deze goederen zijn altijd wisselend van assortiment, steeds netjes gepresenteerd, in een groot overzichtelijk schap, op een vaste plek in de drogist (meestal te vinden direct na de ingang). Ook Kruidvat zou zoiets kunnen, door op een (groot) overzichtelijk schap, op een vaste plek in de winkels deze steeds wisselende aanbiedingen (Happy Socks e.d.) aan te bieden.

Geplaatst door Jeroen F. op 3 oktober 2019 om 19:12

Waarom hebben jullie het over Duitse Formules? In Nl hebben we toch gewoon de Etos. Zelfde acties als het kv en georganiseerde nette winkels.
Ook door de consument ieder jaar verkozen tot de beste Drogist.

Geplaatst door Koen S op 3 oktober 2019 om 21:13

Alhoewel ik de Etos persoonlijk al stukken beter vindt dan het Kruidvat (dat is mijn persoonlijke opinie), kan ik tóch beter slagen bij een dm. Bepaalde producten, daarvan heeft de Etos helaas veel minder of nauwelijks keus in, in vergelijking met de dm. Voetverzorgingsproducten voor diabetici is bij een dm veel meer keus in. En sommige producten kocht ik van oudsher al bij de dm, daar waar Etos ze simpelweg helaas niet had. Ik kom ook zeker wel eens bij een Etos. Maar ook komt het soms nog wel eens voor, dat ik ook bij de Etos bij een aanbieding helaas misgrijp. Dat de voorraad van de aanbieding dan al weer op is. En het product dan uitverkocht is. Aanbiedingen zijn op zich leuk, maar dan zou het voor mij als consument wel prettig zijn, dat je dan niet misgrijpt. Bij mij in de stad was in het centrum altijd een hele mooie grote Etos te vinden. Die ruim opgezet was, mét hele brede gangpaden. Dat vond ik altijd erg prettig. Hoewel de Etos op zich al hele nette en georganiseerde winkels zijn, is de Etos bij mij in de stad sinds een jaar één pand verderop gaan verhuizen. En dat is nu een veel kleiner pand, de helft kleiner dan het vorige pand. De gangpaden zijn ook hier nu erg smal geworden, waardoor het op sommige momenten nu moeilijk(er) doorkomen is. Maar goed. Ik zou het wat dat betreft tóch prettiger vinden, als een drogist gewoon het hele jaar door voordelig is. Dat je niet op een soort "koopjesjacht" moet, om vervolgens soms met lege handen thuis te komen, omdat de voorraad van de aanbieding al weer op was. Of het zou prettig zijn, dat dan de drogisterijen beter in de voorraad zitten, wanneer er een hele goede aanbieding is. En je dan niet misgrijpt.

Geplaatst door Jeroen F. op 3 oktober 2019 om 22:19

En toch doet kruidvat het erg goed. Leuk dit soort meningen maar het zegt weinig 👍

Geplaatst door George Van waal op 3 oktober 2019 om 22:28

Zelfs de 'kruidvat stem' op reclame is irritant. Het lijkt wel of ze er echt alles aan doen om mensen weg te jagen. Ga liever naar onze buren DM of Rossman. Nog voordeliger ook! Sorry Kruidvat..

Geplaatst door Maartje Leeuw op 3 oktober 2019 om 23:53

Sowieso kan je een dm niet vergelijken met een kv of etos. Imv andere wetgeving op medicijnen in duitsland. Ook zijn de producten daar een stuk goedkoper imv andere belasting op artikelen.

Geplaatst door Koen S op 4 oktober 2019 om 10:12

niet alleen in de winkels het overzicht verloren, kijk naar de grote schreeuwende folders iedere week, bij mij gaan die direct in de papierbak, maak een duidelijke folder met echte aanbiedingen, van een handzamer formaat en dus kleiner

Geplaatst door chris Krijger op 4 oktober 2019 om 10:25

Er wordt van alles geroepen.
Maar kruidvat draait als een tierelier.
Appels met peren vergelijken...
T zelfde is hudson bay met bijenkorf vergelijken...
Kruidvat ga zo door!!Het winkelend publiek is niet opzoek naar steriele winkels

Geplaatst door Frits Vries op 6 oktober 2019 om 20:40

Laatste nieuws









RetailTrends