Het aantal bedrijven dat maaltijden thuisbezorgt, is de afgelopen jaren fors toegenomen en daarmee is ook de vraag naar bezorgers gegroeid. Fastfoodketens kampen hierdoor met een tekort aan maaltijdbezorgers. Het slechte imago van deze ‘bijbaan’ draagt, onder meer door overvallen, daar niet aan bij.
Naast het slechte imago hebben jongeren door het groeiende aantal bezorgdiensten steeds meer keus waar ze willen werken, meldt het AD. Inmiddels werken er zo’n tienduizend Nederlandse jongeren als bezorger of pizzabakker. Zowel Domino’s Pizza Nederland en New York Pizza bevestigen het toenemende tekort. Domino’s heeft ongeveer achthonderd vacatures openstaan.
De fastfoodketens proberen het imago van een baan als maaltijdbezorger te verbeteren. Zo krijgen bezorgers volgens de ketens extra verkeerslessen en hebben ze zo min mogelijk contant geld op zak. Domino’s Pizza meldde eerder al dat een vestiging in Amsterdam bezorgers gaat uitrusten met bodycams om het aantal overvallen terug te dringen. De pizzaketen zegt dat dankzij de verschillende maatregelen het aantal overvallen werd teruggedrongen van veertig meldingen in 2010 naar vijftien in 2018.
Reacties 0