Luxeconcerns LVMH (moederbedrijf van onder meer Louis Vuitton) en Kering (Gucci) moeten zich beter inzetten voor een leefbaar loon voor medewerkers. Dat blijkt uit een recente evaluatie van Platform Living Wage Financials (PLWF), meldt het FD.
PLWF rangschikt bedrijven in de textiel- en voedselindustrie en de agrarische sector op basis van de inspanning die zij leveren voor een leefbaar loon. Door die gegevens openbaar te maken, hoopt het platform bedrijven aan te sporen om hun lonen te verbeteren. LVMH en Kering zijn achterblijvers in de ranglijst. "Bedrijven in de luxesector zeggen vaak dat ze heel anders zijn, maar ze kopen soms in bij dezelfde bedrijven als fast fashion-merken", zegt kristina Stonjekowa, adviseur verantwoord beleggen bij MN, een van de partijen die is aangesloten bij het platform.
Het platform - afgekort PLWF - wil het leefbaar loon verbeteren door in gesprek te gaan met bedrijven waarvan zij aandeelhouder zijn. Onder de leden bevinden zich ASN, Robeco, Achmea Investments Management en MN.
Reacties 0