Uniqlo groeit internationaal, maar heeft het moeilijk in thuismarkt

Uniqlo groeit internationaal, maar heeft het moeilijk in thuismarkt

Uniqlo-eigenaar Fast Retailing heeft zijn wereldwijde omzet afgelopen boekjaar met 7,5 procent zien toenemen tot omgerekend 19,2 miljard euro. De groei kwam opnieuw bijna volledig uit het buitenland, terwijl de modeketen in Japan nauwelijks nog groeit.

De omzet van Uniqlo International bedroeg ruim 8,6 miljard euro, een groei van 14,5 procent. De operationele winst buiten Japan liep met 16,8 procent op tot een kleine 1,2 miljard euro. De regio Noord-Amerika en Europa is inmiddels goed voor 9,5 procent van het totaal, met een omzet van 1,8 miljard euro. Cijfers over specifieke landen worden niet gedeeld.

Tegenover de sterke resultaten over de grens staat al enige tijd stagnatie in eigen land. De omzet steeg daar nog met 0,9 procent, maar de operationele winst liep met bijna veertien procent terug. Volgens Uniqlo is dat te wijten aan de warme winter en werd in de tweede helft van het gebroken boekjaar een inhaalslag gemaakt, met ‘dubbelcijferige groei’ van de winst in Japan.

Uniqlo verwacht het lopende boekjaar af te sluiten met een omzet van iets boven de twintig miljard euro. Daarmee wordt het eerder gestelde doel, om in 2020 de grootste modespeler ter wereld te zijn, niet gehaald. Concurrenten Inditex en H&M rapporteerden in hun meest recente jaarresultaten respectievelijk zo’n 26 en 24 miljard euro. Topman Tadashi Yanai stelde onlangs al tegenover RetailTrends dat hij nu liever het ‘beste’ dan het grootste modebedrijf wil worden.

Uniqlo heeft in Nederland alleen een winkel in Amsterdam. Plannen voor uitbreiding zijn er vooralsnog niet.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends