De brutowinst van Asos daalde in het boekjaar 2018-2019 met 68 procent. De omzet van de Britse etailer steeg met dertien procent naar 2,7 miljard pond (3,1 miljard euro).
Asos laat weten dat de tegenvallende winstcijfers te maken hebben met ‘aanzienlijke’ investeringen, onder meer in de verbetering van de magazijnen en op het gebied van duurzaamheid. Volgens ceo Nick Beighton zijn er grote stappen gezet in het verbeteren van operationele problemen. Ook werden er in de VS en in Duitsland twee nieuwe magazijnen geopend.
Wat omzet betreft waren Nederland en Zweden de best presterende markten voor het Britse bedrijf: dankzij de lancering van eigen websites in deze landen realiseerde Asos daar de hoogste omzetgroei.
De nettoschuld van Asos bedraagt inmiddels 90,5 miljoen pond, maar het bedrijf verwacht dat de investeringen de komende jaren zoden aan de dijk gaan zetten. Voor het lopende boekjaar wil de etailer de organisatorische capaciteiten verbeteren en de niet-strategische kosten elimineren.
Reacties 0