Monki, een van de merken van H&M, heeft op zijn website voor het eerst live shopping geïntroduceerd. Consumenten kunnen deelnemen aan een livestream, waar zogeheten 'Monki hosts' verschillende kledingitems laten zien.

Deelnemers van de livestream krijgen tips wat betreft het stylen van de items en kunnen via een chat vragen stellen aan de hosts. Daarnaast kunnen ze de kleding die ze live zien direct kopen, zonder de livestream te verlaten. 

Naast de livestream introduceerde de Zweedse modeketen begin deze maand een nieuw digitaal platform: Monkisphere, die live is als bétaversie. Op dit platform kunnen bezoekers vragen stellen aan elkaar en beantwoorden, en kennis delen met anderen via de chatfunctie. Ook is het mogelijk kleding van de modeketen te beoordelen, recensies te schrijven en outfits samen te stellen.

De modeketen zet met de nieuwe initiatieven rondom social shopping in op de samenwerking van de eigen community. Monki zegt de afgelopen tijd al veel gecocreërd te hebben met zijn community en wil met de nieuwe initiatieven die cocreatie naar een hoger niveau tillen.