GrandVision stelt winstverwachting bij naar beneden

GrandVision stelt winstverwachting bij naar beneden

Het moederbedrijf van brillenketens Pearle en Eye Wish verwacht dit jaar een lagere winst dan aanvankelijk gedacht werd. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het internationale bedrijf presenteert. 

De verwachte winst van GrandVision ligt nu lager dan het middellangetermijndoel van minimaal vijf procent groei per jaar, ondanks een stijging van het ebitda. De omzet in de meetperiode bedroeg iets meer dan een miljard euro; een stijging van 10,1 procent. Die stijging is deels te danken aan een groei van de e-commerce verkopen met zestig procent. Ook de uitbreiding van de Britse lenzenwinkel Lenstore en de overname van Charlie Temple droegen bij aan de omzetstijging. 

Volgens ceo Stephan Borchert was er dit jaar tevens sprake van een ‘indrukwekkend herstel’ in de Nederlandse markt, na een uitdagend jaar vol bestuurswisselingen. Dit herstel zou onder meer te danken zijn aan campagnes en de lancering van nieuwe Pearle- en EyeWish-websites. 

GrandVision opende de eerste negen maanden van dit jaar met zijn dochterbedrijven 101 nieuwe winkels en komt daarmee uit op een totaal van 7366 filialen. Deze zomer werd overeengekomen dat het bedrijf zijn meerderheidsbelang gaat verkopen aan de Frans-Italiaanse brillengigant EssilorLuxottica. 
 

Reacties