Brillengigant EssilorLuxottica zet groei door
Gepubliceerd op 22 april 2024 om 15:00
Brillengigant EssilorLuxottica boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van zo'n 6,33 miljard euro: 5,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het concern heeft in al zijn markten een groei doorgemaakt.
De grootste groei komt uit Azië-Pacific, waar het bedrijf met constante wisselkoersen een groei van 12 procent neerzette. Daarentegen waren Noord- en Latijns-Amerika de grootste groeiers bij huidige wisselkoersen: Latijns-Amerika liet in het afgelopen kwartaal een groei van bijna 16 procent zien. Wel zijn Noord-Amerika en de EMEA-regio nog steeds de belangrijkste markten van EssilorLuxottica.
De producent van onder meer Ray-Ban en Oakley heeft ook een groei doorgemaakt in de EMEA-regio, zowel in de winkels als via de webshop. In deze regio boekte het bedrijf een omzet van 2,3 miljard euro: een stijging van 8,5 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Winstcijfers heeft het bedrijf niet bekendgemaakt.
Zonnebrillen.com maakt plaats
In Nederland is EssilorLuxottica eigenaar van het Nederlandse GrandVision (Pearle en Pearle Studio, dat vorig jaar werd omgedoopt tot GrandOptical).
Ook was het moederbedrijf van de Nederlandse webshop Zonnebrillen.com, dat als eigen merk is verdwenen van de optiekmarkt. De onlineverkoop van zonnebrillen valt nu onder Sunglass Hut. "Het is niet efficiënt om de onlineverkoop van zonnebrillen via twee aparte kanalen te laten plaatsvinden", aldus het bedrijf, eerder deze maand.