Audax leed in 2018 een verlies van bijna tien miljoen euro. Het nettoverlies werd beperkt tot twee miljoen euro, mede door een belastingteruggave en de verkoop van een dochterbedrijf. Dat blijkt uit de jaarrekening van het mediaconcern, dat onder meer eigenaar is van Marskramer en boekhandelketen AKO.
De omzet van Audax daalde afgelopen jaar van 212 miljoen euro, terwijl dat in 2017 nog 225 miljoen euro was. De verkoop van de Belgische uitgeverij Cascade leverde zes miljoen euro op en het bedrijf kreeg van de belastingdienst nog twee miljoen euro terug. Daarmee komt het nettoverlies op twee miljoen euro. In 2017 werd er nog een winst van 2,8 miljoen euro gehaald.
Ondanks het verlies wist Audax wel het eigen vermogen te versterken. De verhouding tussen eigen vermogen en het balanstotaal verbeterde van dertig naar 37 procent. Dat was mogelijk doordat leningen zijn omgezet in aandelen.
Afgelopen week lieten franchisers van Marskramer weten dat de winkels slecht bevoorraad worden door Audax. "We zijn verkocht aan iemand met een prachtig marketingverhaal, maar zonder spullen", vertelt een van de ondernemers. Om het probleem aan te pakken wordt een deel van de Blokker-voorraad overgenomen.
Reacties 0