Het Groningse familiebedrijf Hooghoudt hoopt binnen een maand een webwinkel in de lucht te hebben. Daarvoor wordt de samenwerking gezocht met slijters, vertelt algemeen directeur Arno Donkersloot tegen RetailTrends.
De bedoeling is dat slijters de logistieke afhandeling voor Hooghoudt gaan verzorgen, zodat het merk zich daar niet mee bezig hoeft te houden. Hooghoudt zoekt rechtstreeks de consument op omdat distributie soms een struikelblok vormt. Een plek veroveren in het schap bij grote retailers is voor een relatief klein familiebedrijf vaak een langdurig proces, signaleert Donkersloot. Ook fysiek kijkt hij naar mogelijkheden om direct aan de consument te verkopen, zij het niet met een echte brandstore. "Voor het zelf runnen van een winkel is specifieke kennis nodig, maar als onderdeel van een experience zou het wel kunnen."
Hooghoudt is al actief bezig met het creëren van zo'n ervaringsplek rond jenever. Het merk is in gesprek over de aankoop van een historisch pand in thuisplaats Groningen, waar een nieuwe distilleerderij komt, proeverijen worden georganiseerd, lezingen gegeven en bezoekers zelf kunnen leren stoken en cocktails maken. Dat moet hen enthousiast maken om ook ter plekke een paar flesjes aan te schaffen. "Op onze huidige locatie geven we al wel rondleidingen aan een paar duizend man per jaar", zegt Donkersloot. "En dan is er de mogelijkheid in het winkeltje wat te kopen, maar dat gebeurt niet heel veel. Gemiddeld niet één fles per bezoeker. Dat moet in de nieuwe opzet omhoog."
De jeneverspecialist voorzag zichzelf onlangs van een nieuwe visuele identiteit en lanceerde twee nieuwe producten. Daarmee hoopt het merk nieuwe, jongere drinkers aan te spreken. "Het is tijd voor een inhaalslag."
Donkersloot gaat op RetailTrends uitgebreid in op hoe Hooghoudt jenever weer op de kaart wil zetten.
Reacties 0