De week in vijf berichten over omzetdaling

RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag onder meer aandacht voor Pandora, Superdry en Sainsbury's.

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf berichten over omzetdaling.

Pandora
Sieradenmerk Pandora zag de omzet in het derde kwartaal teruglopen met dertien procent. Die kwam daarmee uit op 4,4 miljard Deense Kroon, circa 588,9 miljoen euro. Pandora wijt de daling aan de herlancering van het merk, met als gevolg onder meer een afname van kortingsacties en een lagere voorraad bij de wholesale-partners. Het bedrijf heeft het al langer moeilijk. 

Lees meer bij Fashion United 

Superdry
Superdry rapporteert een omzetdaling van meer dan elf procent in de eerste helft van dit jaar. Wel laat het Britse kledingmerk weten dat de winstcijfers langzaam herstellen, omdat het bedrijf is gestopt met de wijdverspreide kortingsacties. “We nemen afstand van continue promoties, en hoewel de focus op ‘full price’-verkoop de omzet in het eerste halfjaar heeft beïnvloed, wordt dit deels gecompenseerd door een hogere bruto winstmarge”, aldus ceo Julian Dunkerton.

Lees meer bij The Guardian 

Gap
De vergelijkbare omzet van kledingretailer Gap daalde in het derde kwartaal met vier procent. Als gevolg van de tegenvallende resultaten ziet het Amerikaanse bedrijf, eigenaar van de merken Banana Republic en Old Navy, zijn topman Art Peck per direct vertrekken. Bestuurslid Robert Fisher neemt het stokje tijdelijk over. Gap zag in de afgelopen jaren veel klanten overstappen naar ketens als H&M en Zara en stelde onlangs nog zijn winstverwachting voor 2019 naar beneden bij.

Lees meer bij SF Business Times

Sainsbury's
De Britse supermarktketen Sainsbury’s verkeert nog altijd in zwaar weer. De vergelijkbare omzet van het bedrijf, exclusief brandstofverkopen, daalde met 1 procent. De onderliggende winst voor belastingen daalde met vijftien procent, uitkomend op 238 miljoen pond (276 miljoen euro). Sainsbury’s kondigde eerder een grote winkelvernieuwing aan, om het hoofd te kunnen bieden aan discounters zoals Aldi en Lidl.

Lees meer bij The Guardian

Tod’s
Ook de omzet van Tod’s, producent van luxe fashionitems die onder meer worden verkocht bij de Bijenkorf, daalde in de eerste negen maanden van dit jaar met vier procent en kwam daarmee uit op 677,7 miljoen euro. De vergelijkbare omzet daalde met 4,7 procent, ten opzichte van 4,5 procent in het eerste halfjaar. De daling zou vooral te wijten zijn aan de onrust in Hongkong en tegenvallende resultaten in thuisland Italië. Tod’s heeft tevens een eigen boetiek in Amsterdam. 

Lees meer bij Reuters

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen