Blokker-eigenaar brengt Chinese keten Miniso naar Nederland

Blokker-eigenaar brengt Chinese keten Miniso naar Nederland

Michiel Witteveen heeft de rechten gekocht om winkels van discountketen Miniso te openen in Nederland. Hij begint komend voorjaar met drie vestigingen en mikt uiteindelijk op vijftig filialen.

Miniso is een Chinese budgetketen met een omzet van negen miljard dollar en 4800 winkels in 86 landen. De retailer groeit nu met honderd nieuwe winkels per maand en mikt zelfs op tienduizend locaties eind 2020. De eerste drie Nederlandse winkels komen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Witteveen wil met Miniso naar drukke A-locaties zoals de Kalverstraat en Hoog Catharijne en heeft hoge verwachtingen. "Miniso is niet vergelijkbaar met enige andere winkelformule in Nederland."

De aankoop kost Witteveen ‘enkele miljoenen, maar minder dan tien’, zegt hij in gesprek met het FD. Hij ziet de deal als ‘een gezonde investering’. “Deze keten groeit als een uitslaande brand en heeft leuke designspullen die geen drol kosten, maar wel hoge marges hebben.” Het investeren in Miniso-winkels gaat volgens hem niet ten koste van Blokker en Intertoys, omdat hij die formules met respectievelijk een bruidsschat van de familie Blokker en particuliere investeerders runt. “Dit doe ik met eigen middelen en hopelijk financiering van de bank.”

Voor het openen van Miniso-winkels worden geen bestaande panden van Blokker, Intertoys of Big Bazar omgebouwd. Ook komen er geen Miniso-producten bij die ketens te liggen.

Miniso presenteert zich als een Japans designmerk, maar is in werkelijkheid Chinees. De formule laat zich het best omschrijven als een goedkope warenhuisketen, ergens tussen HEMA en Action in en met soortgelijke producten als het Japanse Muji.

Witteveen kondigde in het novembernummer van RetailTrends al aan binnenkort met een ‘opmerkelijke overname’ te komen. Miniso is de eerste buitenlandse keten in het portfolio van Mirage Retail, de opvolger van Blokker Holding. 
 

Reacties 10


Bart Vellinga 13 nov, 10:19

Leuk Initiatief en mooie keten, het is alleen Japans en niet Chinees.


T J 13 nov, 10:21

We hebben ondertussen wel genoeg van de budgetwinkels hier in Nederland!


L H 13 nov, 10:30

Mooie keten met leuk assortiment. Geen rommel, maar alledaagse artikelen van goede kwaliteit tegen een lage prijs.
Goede aanvulling in Nederland.
Beetje Hema maar dan anders.
Heeft waarschijnlijk meer kans van slagen dan Blokker


Rudy Bos 13 nov, 11:05

Leuk fris concept met HEMA spullen tegen een ACTION prijs, zitten al een aantal jaren in de Mall of Berlin....


D E 13 nov, 11:21

@ Bart Vellinga,

Laat de Japanners dat maar niet horen. Het is wel degelijk een Chinese keten, zoals in het artikel staat presenteert het zich als Japanse keten maar dat is marketing. In Azië staat Japans voor degelijkheid, oog voor detail maar ook voor hip en mooi design. Iets presenteren als Japans is, helaas voor de Japanners, dus iets wat maar al te vaak gebeurt. Miniso heeft ook wat vestigingen in Japan, maar die lopen om deze redenen niet zo goed. Japanners vinden het grof gezegd gewoon jatwerk. Chinezen nemen het niet zo nauw met copyright wetten en plagiaat en dat zie je duidelijk terug in dit concept. Het logo kan je zonder bril niet onderscheiden van dat van Uniqlo en de winkelinrichting is vergelijkbaar met MUJI.

Dit alles in acht nemend doet Miniso voor mij onsympathiek aan. Je kunt natuurlijk zeggen beter goed gejat dan slecht bedacht, maar zie liever dat de echte MUJI naar Nederland komt. Dan heb je niet alleen de illusie van kwaliteit, degelijkheid en design maar ook daadwerkelijk al deze zaken.


V dP 13 nov, 12:24

@D E .. de spijker op de kop!
@ Bart Vellinga.. je bent er net als velen anderen ingestonken!


James Cooper 13 nov, 15:34

Leuke winkelketen en fijn dat deze nu ook eindelijk naar Nederland komt. Ik vergelijk Miniso vaak met de Hema van vroeger toen de Hema nog een leuk assortiment had. Al is het waarschijnlijk ook wel een concurrent van de Hema met al die zoete pastel kleuren.


Rupert Parker Brady 13 nov, 19:22

Ik vraag me wel af wat het duurzame verhaal is achter spullen die ‘geen drol kosten’ volgens Witteveen. Waarschijnlijk heel dun!


Dhr Statler 14 nov, 15:34

Spullen die geen drol kosten maar wel een hoge marge hebben. Dus we hebben het hier over kwalitatief slechte, door goedkope handjes gemaakte, wegwerp rommel?


ikke weet het 15 nov, 16:09

Ze krijgen INtertoys, Blokker en Big Bazar nog niet op de rit, maar beginnen weer iets nieuws.
Ik ken de Chinese winkelketen niet, naar ik denk dat Nederland ( voor zolang als het blijft duren ) voor goedkope rukhandel naar Action gaat, ongeacht de kwaliteit en/of veiligheid.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!