Onderzoeksbureau IRI verwacht volgend jaar een supermarktgroei van 4,7 procent. Dit groeicijfer is opgebouwd uit 2,5 procent 'basisgroei', twee procent groei door de extra week die 2020 telt en 0,2 procent 'EK-groei'. Als het Nederlands elftal het goed doet tijdens het EK zal er veel meer bier, snacks en frisdranken worden verkocht; ook zullen spaaracties voor meer omzet zorgen, is de verwachting.
IRI heeft voor de verwachte omzetgroei gekeken naar de Nederlandse supermarkten inclusief hard discount en de onlineverkopen van de traditionele supermarkten. De verwachte groei zou daarmee iets hoger uitvallen dan de huidige marktgroei van 4,3 procent.
Het huidige groeicijfer wordt mede gedreven door de btw-verhoging begin dit jaar, zegt IRI. Dit zal volgend jaar geen invloed meer hebben op het groeipercentage, waardoor de basisgroei zal zakken naar 2,5 procent. "Deze verwachting is gebaseerd op basis van de langetermijnontwikkeling van de supermarktomzet en het bruto binnenlands product."
Reacties 0