Nog twee supermarkten kiezen voor kipvleeswaren met keurmerk

Nog twee supermarkten kiezen voor kipvleeswaren met keurmerk

Ook Dirk en DekaMarkt gaan van het huismerk alleen nog kipvleeswaren verkopen die ten minste één ster van het Beter Leven-keurmerk hebben. Ze schakelen halverwege volgend jaar over, meldt Wakker Dier.

"Een belangrijke stap in onze strijd om keurmerkloze kip uit de schappen van de supermarkten te krijgen", zegt een woordvoerster van de organisatie. Plus was in september de eerste die deze stap maakte. Coop volgde half november.

Uit een steekproef van Wakker Dier bleek onlangs dat in de supermarkten het aantal vleeswaren met een keurmerk stijgt. Van 17 procent vorig jaar naar 23 procent in 2019. Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria voor één ster van het keurmerk, 'zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop krijgen'.

Aldi, Lidl en Albert Heijn kwamen het slechtst uit die steekproef. Aldi en Lidl verkochten uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk, bij Albert Heijn had acht procent een keurmerk. Woordvoerster Hilhorst: "Deze drie grote spelers bezitten samen de helft van de markt. Je mag verwachten dat zij hun verantwoordelijkheid nemen voor de kippen. Maar het tegendeel is waar."

 

Reacties 2


Jan Naus 27 nov, 09:16

Klopt niet, Lidl heeft diverse kip producten met een beter leven keurmerk. Check je feiten aub.


Arie Feenstra 26 nov, 10:24

wat een belachelijke onzin, mensen weten niet eens wat een ster inhoud. Het is een keurmerk van niets!! Net zo goed als wakker dier een organisatie is die alleen maar bezig is met een knuffelgehalte van een kip zonder kop..
Denk je nu werkelijk dat een kip in de gaten heeft of hij een halve m2 meer leefruimte heeft? Mestkuikens leven in een grote schuur, en lopen over het algemeen op een bepaalde cirkel in die schuur, en of er nu 10 of 20 kippen binnen die cirkel lopen maakt die kip echt niets uit. Daarbij ervaart de kip een week langer leven echt niet als een geweldige verbetering, dood gaat hij toch. en ook het vlees gaat in een week tijd niet anders smaken.dit zijn gevoelens die alleen een mens met een hoog knuffelgehalte tussen de oren heeft. Een kleine groep, over het algemeen zielige vegetariers die soms zelfs crimineel gedrag vertoont, meent hier de wereld te moeten verbeteren met 0,0 waarde. En winkelketens die hier aan meedoen hebben niet anders dan een economisch idee achter dit besluit. de ophef door de kleine groep activisten en het veelal nutteloze keurmerk, waar er al veel te veel van zijn draaien het grote publiek een rad voor de ogen en daar spelen deze winkelketens op in.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!