Met Black Friday en Cyber Monday achter de rug is voor veel fysieke winkeliers de buit weer binnen. De zwarte ballonnen mogen de winkels uit, de omzet kan worden geteld. Maar voor hun online concurrenten is het nog even afwachten; hoeveel bestellingen worden door de klant teruggestuurd? Een retourpercentage van twintig tot dertig procent is veel e-commercebedrijven niet vreemd. Dat geldt ook voor webreus Amazon. Het Amerikaanse bedrijf vindt het systeem opnieuw uit om het aantal retourzendingen terug te dringen op een duurzame(re) manier en tegelijkertijd de consument tevreden te houden. Hoe doet Amazon dat, en met welk resultaat? Van het verbannen van notoire ‘terugstuurders’ tot de introductie van retourkluizen: in deze video zet CNBC Amazons innovatieve strategie uiteen.
Hoe Amazon het retoursysteem opnieuw uitvindt
Gepubliceerd op 3 december 2019 om 13:10
Hoe Amazon het retoursysteem opnieuw uitvindt
Gepubliceerd op 3 december 2019 om 13:10
Met Black Friday en Cyber Monday achter de rug is voor veel fysieke winkeliers de buit weer binnen. De zwarte ballonnen mogen de winkels uit, de omzet kan worden geteld. Maar voor hun online concurrenten is het nog even afwachten; hoeveel bestellingen worden door de klant teruggestuurd? Een retourpercentage van twintig tot dertig procent is veel e-commercebedrijven niet vreemd. Dat geldt ook voor webreus Amazon. Het Amerikaanse bedrijf vindt het systeem opnieuw uit om het aantal retourzendingen terug te dringen op een duurzame(re) manier en tegelijkertijd de consument tevreden te houden. Hoe doet Amazon dat, en met welk resultaat? Van het verbannen van notoire ‘terugstuurders’ tot de introductie van retourkluizen: in deze video zet CNBC Amazons innovatieve strategie uiteen.