Zo wil Fietsvoordeelshop.nl groeien

Zo wil Fietsvoordeelshop.nl groeien

Twee familiebedrijven hebben elkaar gevonden. Autodealer en -importeur Louwman Groep heeft een minderheidsbelang genomen in Fietsvoordeelshop.nl, dat behalve een groot online platform ook zes fysieke winkels heeft in Amersfoort, Amstelveen, Eindhoven, Heerhugowaard, Opmeer en Utrecht (De Meern). De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1972, toen de opa van Mark Vriend - een van de huidige eigenaren - fietsen begon te verkopen in Opmeer. Door de samenwerking met Louwman denkt de fietsenwinkel versneld te kunnen groeien. Vijf vragen aan Mark Vriend.

Van wie kwam het initiatief voor de samenwerking?
"Van Louwman, ongeveer een jaar geleden. We waren niet zelf op zoek. Louwman positioneert zich als mobiliteitsaanbieder. Nou ja, veertig procent van de mobiliteit gaat in Nederland via de fiets. Als je zegt mobiliteitsaanbieder te zijn en je biedt geen fietsen aan, dan ben je niet een echte mobiliteitsaanbieder. Dat zagen ze in. En vandaar dat ze deze move wilden maken en dat ze een minderheidsbelang bij ons hebben genomen."

Zo kunnen jullie de...

Twee familiebedrijven hebben elkaar gevonden. Autodealer en -importeur Louwman Groep heeft een minderheidsbelang genomen in Fietsvoordeelshop.nl, dat behalve een groot online platform ook zes fysieke winkels heeft in Amersfoort, Amstelveen, Eindhoven, Heerhugowaard, Opmeer en Utrecht (De Meern). De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1972, toen de opa van Mark Vriend - een van de huidige eigenaren - fietsen begon te verkopen in Opmeer. Door de samenwerking met Louwman denkt de fietsenwinkel versneld te kunnen groeien. Vijf vragen aan Mark Vriend.

Van wie kwam het initiatief voor de samenwerking?
"Van Louwman, ongeveer een jaar geleden. We waren niet zelf op zoek. Louwman positioneert zich als mobiliteitsaanbieder. Nou ja, veertig procent van de mobiliteit gaat in Nederland via de fiets. Als je zegt mobiliteitsaanbieder te zijn en je biedt geen fietsen aan, dan ben je niet een echte mobiliteitsaanbieder. Dat zagen ze in. En vandaar dat ze deze move wilden maken en dat ze een minderheidsbelang bij ons hebben genomen."

Zo kunnen jullie de groeiplannen versneld uitvoeren, zowel online als in stenen winkels. Wat zijn jullie online van plan?
"We hebben een platform gebouwd en dat functioneert goed. Maar zie het als een gebouw: het kan worden uitgebreid. Je kunt functionaliteit toevoegen. Je kunt een YouTube-kanaal gaan inrichten. Je kunt meer marketing gaan doen en op een andere manier. Daar zitten we aan te denken. Louwman heeft auto.nl in de portefeuille zitten, waar ze de nodige kennis mee op doen. Die kennis kunnen we met elkaar delen. Zij hebben één miljoen betalende klanten, vanuit Lexus, Toyota, Suzuki, Rüttchen en andere bedrijven die ze in het bezit hebben, die we online aan ons zouden kunnen koppelen. Dus we gaan kijken welke businessmogelijkheden er liggen en hoe we die gezamenlijk gaan aanvliegen om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen."

En de stenen winkels?
"We hebben er nu zes. In januari staat de zevende op de planning, in Uden. En vervolgens denken we aan steden als Breda, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Heerlen, Maastricht, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Almere en Leiden. In elk geval gebieden waar een hoop mensen wonen en waar vraag is naar fietsmobiliteit. Stedelijke gebieden waar auto's de deur uit moeten en liefst fietsen erin. De doelstelling is tussen de vijftien en twintig winkels binnen twee à drie jaar te realiseren. Dus er moeten er nog negen tot vijftien bij. En eventueel over een paar jaar de grens over naar België."  

Het is nogal een concurrerende markt. Waarin onderscheiden jullie je?
"Het is inderdaad een concurrerende markt, maar wij hebben zeer goede relaties met de fabrikanten. Zoals met de firma Pon. Fietsenwinkel.nl heeft veel merken niet meer, wij wel. Wij positioneren ons als bedrijf met Nederlandse merken als Batavus, Sparta, Gazelle, Koga, Union en Cortina. Ook hebben we een aantal Duitse merken: Cube en Pegasus. Wij zijn multibrand. De consument kan bij ons altijd slagen. En onlangs hebben we in Heerhugowaard een nieuw distributiecentrum neergezet van vierduizend vierkante meter. Daar kunnen we 6500 fietsen opslaan en ruim honderdduizend fietsen per jaar afmonteren. Dus bij ons is het vandaag besteld en morgen in huis. Of vandaag besteld en morgen afhalen. We bezorgen alle fietsen met onze eigen bussen. We doen alles intern. We besteden niks uit om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. En dan is de prijs vaak ook nog net iets aantrekkelijker."

Jullie hebben het woord 'fiets' in de naam. Heel voor de hand liggend natuurlijk, maar je hebt ook bijvoorbeeld Fietsenwinkel.nl, Fietsenvoordeel.nl en tot voor kort FietsUniek.nl. Is dat niet heel verwarrend?
"We zijn een jaar of acht geleden online begonnen en we hadden toen niet de ambitie die we nu hebben. We lopen inderdaad wel eens tegen die naam aan. Dan denk je: moeten we onze naam veranderen? Dat hadden we kunnen doen, maar we maken een bruggetje naar de voordelen. We noemen het ook 'de voordelen van Fietsvoordeelshop'. Natuurlijk zijn we aantrekkelijk in de prijs, maar we bieden ook het voordeel van service aan huis, dat je bij ons in de winkel kan komen om alles te proberen, dat we snel kunnen leveren, dat we grote voorraden hebben en dat we veel kennis in huis hebben. Dus we hebben die naam omgedraaid naar 'de voordelen van Fietsvoordeelshop'. En dat zullen we komend jaar nog meer gaan benutten. We hebben ooit voor die naam gekozen, we hebben intussen een bepaalde merknaam opgebouwd. Daar ga je dan niet zomaar afscheid van nemen."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!