Binnenkijken in een grot-achtige winkel waar kunst de show steelt

Binnenkijken in een grot-achtige winkel waar kunst de show steelt

De eerste fysieke winkel van het Franse merk Moustache doet nog het meest denken aan de binnenkant van een grot. Met wit, gepolijst beton waaruit organische vormen zijn 'gehakt', willen oprichters Stéphane Arriubergé en Massimiliano Iorio dat de aandacht in de Parijse winkel vooral uitgaat naar hun producten: designobjecten, verlichting en meubels. 

Moustache is in 2009 opgericht en werkt voor zijn designobjecten samen met kunstenaars, onder wie Inga Sempé, Jean-Baptiste Fastrez, Big-Game, Ionna Vautrin en de Nederlandse Bertjan Pot. De eerste fysieke winkel van het merk is gevestigd aan Canal Saint Martin en heeft een oppervlakte van 120 vierkante meter.

Net als de rest van de winkel is ook het vooraanzicht simpel en strak, met een grote glazen ruit waardoor je de producten vanaf buiten al ziet staan. In het beton boven de deur is de naam van het merk gegraveerd. Sommige schappen en toonbanken zijn eveneens strak, simpel en minimalistisch en vallen bijna weg tegen de achtergrond. Andere zijn juist kleurrijk en opvallend, zoals de terracotta toonbanken langs de zijkant van de winkel. Ook wordt er in het pand gebruik gemaakt van een oranje rails waaraan verplaatsbare ‘dienbladen’ met kunstobjecten hangen. Op een andere plek aan de rails hangen grote, opvallende platen van polyethyleen met verschillende designs.

Het merk heeft in zijn eerste winkel veel aandacht aan verlichting besteedt; elk product baadt volgens Moustache in een ‘plechtig, bijna mystiek licht’. Naar eigen zeggen staan er items in de winkel die je (bijna) nergens anders in Frankrijk vindt.

Moustache erkent dat het - in een tijd waarin internet de distributie van producten naar consumenten voorgoed verandert - misschien niet de meest logische timing heeft gekozen voor de opening van een eerste fysieke winkel. Maar het merk zegt dat zijn kunstobjecten ‘een speciale benadering en een fysieke relatie met de klant’ vereisen. Daarnaast wilde Moustache een plek waar de producten samen kunnen komen als ‘een harmonieuze familie’. Het plan is om elke twee weken een cultureel evenement te organiseren in de winkel, met designers en kunstenaars van over de hele wereld.  

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in