De winkels van MediaMarkt en Saturn moeten kleiner worden, vindt de financiële topman Ferran Reverter. Tussen de 1700 en 1800 vierkante meter is volgens hem ideaal, zegt hij tegen het Handelsblatt. Ze zijn nu vaak rond de drieduizend vierkante meter. 

Dat moet de komende jaren stap voor stap veranderen, zegt Reverter. Al betekent het volgens de cfo niet dat alle zaken kleiner worden. Er zijn plaatsen waar flagshipstores van meer dan 3500 vierkante meter een toegevoegde waarde hebben. MediaMarktSaturn heeft zo'n duizend winkels in vijftien landen. Ondanks de groei van e-commerce blijven deze winkels belangrijk. "Ze zijn onze grote troef."

Bernhard Düttmann, de nieuwe topman van het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, voegt eraan toe dat er te weinig sfeer is in de winkels. "De mensen willen wat beleven, ze willen plezier hebben als ze inkopen doen." Düttmann volgde bij Ceconomy Jörn Werner op, die nauwelijks een halfjaar aan het roer stond bij het kwakkelende bedrijf.

Düttmann spaart zijn voorganger niet: "Een ceo moet het team altijd achter zich zien te krijgen, anders kan hij niets veranderen. Daar is Werner niet in geslaagd." Over de Nederlander Pieter Haas, die daarvoor de ceo was, is hij ook duidelijk. "Toen ik tot de raad van toezicht toetrad, kregen we veel plaatjes te zien van de transformatie van het bedrijf. Ze zagen er eerst indrukwekkend uit." Maar na verloop van tijd bleek volgens Düttmann dat er weinig van is terechtgekomen.