Mogelijk acties supermarktpersoneel rond kerst

Mogelijk acties supermarktpersoneel rond kerst

CNV Vakmensen heeft werkgevers in de supermarktbranche een ultimatum gesteld. Als er vóór 18 december 17.00 uur geen nieuwe cao is, komen er mogelijk acties rond de feestdagen.

"Dagelijks worden wij bestookt met zoetsappige reclamespotjes van onze 'supermarktvrienden' over hoe knus de kerst wel niet zal zijn met hun fijne producten", zegt CNV-onderhandelaar Jacqueline Twerda. "Maar voor de eigen werknemers hebben zij geen cent over." Al sinds het voorjaar wordt er onderhandeld over een nieuwe cao. De vakbond vraagt 2,5 procent voor twaalf maanden. "Een koopje, om in supermarkttermen te blijven." De werkgevers wilden tot dusver niet verder gaan dan 0,88 procent, maar dat voorstel werd door de leden afgewezen.

De supermarktbranches kent twee cao's: de cao levensmiddelenbedrijf (LMB) en de cao Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen (VGL). In totaal vallen daar zo'n 140 duizend werknemers onder.

De woordvoerster van brancheorganisatie CBL was donderdagmiddag niet bereikbaar voor een reactie.

Reacties 5


U. Eefde 12 dec, 22:12

Als de boeren de omzet van de supers niet stukmaken dan zorgt de vakbond er wel voor. Het wordt een hete Kerst.


Bert Ysfogel 13 dec, 11:56

Elk jaar scheppen de supermarkten op dat ze weer harder gegroeid zijn dan "de markt". Dan mag er ook wel wat naar het personeel (die een stuk minder verdienen dan de mensen in de zorg of onderwijs, waar zoveel sympathie voor is).


Reinder Koornstra 13 dec, 12:25

Tja, die omzetgroei in supermarktland moet wél verkocht worden aan de consument, en in deze hoogcompetatieve markt zijn het niet consumenten die dat betalen! Bijvoorbeeld de full colour dubbel spread advertentie van Albert Heijn! Als je dan, net als alle anderen, ‘de goedkoopste’ wilt zijn, dan móet je wel bezuinigen op je personeel, je grootste kostenpost. Natuurlijk ligt de vakbond dwars, anders hebben ze toch helemaal geen waarde voor het personeel?


J A 13 dec, 14:37

De bonden blaffen alleen maar doorbijten durven ze niet!


Piet Boerman 13 dec, 20:33

Als men eens kijk naar de rendementen van de Supermarkten, dan zal men ook begrijpen waarom de werkgevers niet meer willen verhogen. Hogere omzetten wil niet zeggen meer winst maar geeft soms een verlies.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!