Blokker-eigenaar: 'Van de jaarcijfers word je niet vrolijk'

Blokker-eigenaar: 'Van de jaarcijfers word je niet vrolijk'

Mirage Retail Group, het bedrijf achter onder meer Blokker en Intertoys, komt eind december met zijn jaarcijfers over 2018. “En daar word je niet vrolijk van”, waarschuwt eigenaar Michiel Witteveen in gesprek met NRC.

De cijfers zijn volgens Witteveen niet slechter dan in 2017, maar ook ‘niet veel beter’. Dat heeft volgens hem te maken met afschrijvingen. “Als iets voor 75 op de balans staat en je verkoopt het voor 0 dan moet je 75 afboeken. Dat is heel vervelend, maar het is even niet anders.” In 2017 leed Blokker Holding een recordverlies van 344 miljoen euro.

Witteveen heeft goede hoop dat het bedrijf in 2020 weer quitte draait. “We gaan het significant beter doen dan we in onze plannen hadden berekend.” Wat dat concreet betekent vertelt hij niet. Wel zegt hij te verwachten dat het risico op een faillissement geweken is, al maakt hij wel een voorbehoud. “Als alle consumenten morgen opeens klaar zijn met Blokker, geen schuursponsjes meer kopen, dan houdt het op.”

Het niet failliet laten gaan van het bedrijf was één van de twee beloften die Witteveen eerder dit jaar moest doen om de zogenoemde bruidsschat te krijgen, een groot bedrag dat hij van de familie Blokker meekreeg bij de aankoop van het concern. De andere voorwaarde was dat hij niet meer dan vijftig procent van het personeel zou ontslaan. 

Reacties 9


Frits Vries 26 dec, 20:02

Dhr v.d.Wal.
Nee,niet werkzaam bij blokker.
Vandaag wel even langsgeweest en idd tot mn verbazing hoge kassa aanslagen.
Maar een andere verbazing was dat big bazaar dicht was,action open.
Verder zal ik op dit feit geen reactie plaatsen


Ruud v.d.Wal 24 dec, 23:58

Aha de hr. Vries, u werkt dus bij Blokker en constateert dat er dingen niet goed gaan? Misschien intern communiceren?

En ga door met uw tips.


K Mertens 24 dec, 16:30

Ik zie het heel anders.
Ik ben de laatste periode met regelmaat in de Blokker geweest en er is meer traffic. Filiaal in Weert ziet er goed en vol uit. Een kanttekening, investeer in het personeel, begroeten klanten, klanten aanbieden om te helpen en de klant correct aan de kassa helpen.


Davi Lexx 24 dec, 16:06

Blokker heeft geen meerwaarde meer,
Dreft voor 1 euro is denk ik wel het bestverkochte product.
Maar iedere folder een senseo apparaat....skip alle electra dat koopt men wel online of bij de mediamarkt als het kapot is.
Verder zijn de deco series mooi maar je gaat niet ieder seizoen je inrichting veranderen....dan gaan ze wel naar de action


Frits Vries 24 dec, 08:34

Niets aan de zijlijn Mr vd Wal.
Constateren.
Commerciële winkels zijn het niet.
1.je kunt niet iets neerzetten ,ergens,in de hoop dat je t verkoopt.
2.of 1 klant met artikel van 89.00
Of 50 klanten met 2.00 maw zorg voor meer trafic.
3.koop samen efficient in met big bazaar.
4.Gouden tip (oud blokker personeel weet voldoende.
5.een hele tafel met dreft red je t niet mee:-)
Nog meer???


Vanilia Icemore 24 dec, 00:53

Ik zou zeggen gooi er wat leuke acties tegenaan klanten trekkers! Zoals toen met de emmer maar dan iets uitgebreider. Na de feestdagen "grote schoonmaak" bij Blokker !


Ruud v.d.Wal 23 dec, 19:11

Als je "Vries" in jouw achternaam hebt staan ben je kennelijk de ongekroonde retailkenner. Gefeliciteerd!

Zo makkelijk om vanaf de zijlijn commentaar te geven, ga er zelf maar aan staan, om zoiets om te toveren in een winstgevende winkelketen.

Maar misschien kunnen de heren de Vries mijnheer Witteveen van tips voorzien?


Frits Vries 23 dec, 16:01

Dan zal blokker zeker hebben gereageerd op de najaarsfolders....wat een aanfluiting.
Maar goed....boot gemist zeker.en tot op heden totaal de weg kwijt.
En nu volop inzetten op big bazaar...veelal goedkopere panden waar veel meer te renderen valt


Henk De vries 23 dec, 14:34

Compleet de boot gemist zowel offline als online. Dit gaat nooit meer goed komen..

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!