In webwinkels is afgelopen week voor 1,6 miljard euro aan iDEAL- en creditcardbetalingen gedaan. Dat is een verschil van 350 miljoen euro ten opzichte van een gemiddelde week, waar voor 1,3 miljard aan online betalingen wordt gedaan. Het verschil is toe te schrijven aan de kerstinkopen, blijkt uit gegevens van Betaalvereniging Nederland. 

In de fysieke winkels werden er in diezelfde week (van 15 tot en met 21 december) ook meer betalingen gedaan dan op gewone weekdagen. Maar het verschil tussen een normale week en de week voor kerst was veel kleiner dan in 2018. Vorig jaar was het verschil tussen 2018 en 2017 bijna zes procent. Dit jaar is het verschil met 2018 slechts 0,9 procent. 

Voor de stenen winkels was afgelopen zaterdag het drukste moment van afgelopen week, met ruim zeventien procent meer elektronische betalingen dan op een gewone zaterdag. Voor de webwinkels lag het piekmoment op afgelopen vrijdag, toen er voor 47 procent meer aan iDEAL- en creditcardbetalingen gedaan werden dan op een normale vrijdag.