In deze innovatieve koffiezaak ben je zelf de barista

In deze innovatieve koffiezaak ben je zelf de barista

Wie denkt dat Starbucks hypermodern is met zijn vele smaakjes, recyclebare bekers en opvallende interieurs, kent Gacha Gacha Coffee nog niet. Deze koffietent, opgezet door de Japanse bonenproducent Maruyama, is bijna geheel geautomatiseerd. Er is zelfs geen personeel; elke klant is hier zijn eigen barista.

De zaak is gevestigd in hoofdstad Tokio en ontworpen door het eveneens Japanse designbureau Nendo. De stijgende populariteit van speciale koffie en professionele tentjes in het Aziatische land zorgen volgens Nendo voor een tekort aan professionele manschappen. Het bureau zag zijn kans om personeelskosten te besparen maar tegelijkertijd de kwaliteit te verhogen, door simpele technologieën in te zetten – verpakt in een strak, zwart en koperkleurig interieur. Klanten kunnen er hun inner barista ontdekken, te beginnen met de ‘Gacha-machines’. Die hebben nog het meest...

Wie denkt dat Starbucks hypermodern is met zijn vele smaakjes, recyclebare bekers en opvallende interieurs, kent Gacha Gacha Coffee nog niet. Deze koffietent, opgezet door de Japanse bonenproducent Maruyama, is bijna geheel geautomatiseerd. Er is zelfs geen personeel; elke klant is hier zijn eigen barista.

De zaak is gevestigd in hoofdstad Tokio en ontworpen door het eveneens Japanse designbureau Nendo. De stijgende populariteit van speciale koffie en professionele tentjes in het Aziatische land zorgen volgens Nendo voor een tekort aan professionele manschappen. Het bureau zag zijn kans om personeelskosten te besparen maar tegelijkertijd de kwaliteit te verhogen, door simpele technologieën in te zetten – verpakt in een strak, zwart en koperkleurig interieur. Klanten kunnen er hun inner barista ontdekken, te beginnen met de ‘Gacha-machines’. Die hebben nog het meest weg van kauwgumbal-automaten, maar de inhoud is anders: in de witte capsules zitten zes verschillende soorten bonen. 

Wie zijn favoriete bonen heeft gevonden en afgerekend, gaat door naar de koperkleurige koffiemolens waar ze vermalen worden. Bij de volgende stop kunnen klanten hun zelfgekozen en -vermalen bonen in een houder plaatsen, waarna een geautomatiseerd proces zorgt voor de perfect bereide koffie (van ‘express’ tot ‘rich’).

Volgens Nendo zorgt dit nieuwe concept ervoor dat klanten zich meer betrokken voelen bij hun koffie. Daarnaast zouden ze minder stress ervaren, omdat ze niet in een rij hoeven te wachten maar het heft in eigen handen kunnen nemen.


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!