Bijna de helft van de Nederlandse consumenten overweegt om in de toekomst iets te kopen bij Amazon. Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel.
Ruigrok NetPanel vroeg 741 Nederlanders naar hun online koopgedrag en in het bijzonder naar internetreus Amazon. Driekwart (74 procent) van hen kent het Amerikaanse bedrijf van naam. Ter vergelijking: tachtig procent van de deelnemers is bekend met webgigant AliExpress. Het meest bekend zijn de Nederlandse webwinkels bol.com (98 procent) en Coolblue (89 procent).
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagde consumenten wel eens iets heeft gekocht bij Amazon. Een op de tien bestelt er meerdere keren per jaar een product en bijna de helft (45 procent) overweegt om in de toekomst iets bij Amazon te kopen.
Volgens Ruigrok NetPanel vormt de uitbreiding van de Nederlandse Amazon-webshop een bedreiging voor het marktaandeel van grote en kleine webwinkels. Vooralsnog is de grootste barrière voor Nederlanders om een aankoop te doen bij het bedrijf volgens het onderzoek 'niet precies weten wat Amazon verkoopt' (38 procent). Eén op de drie niet-kopers geeft aan liever te shoppen bij een Nederlandse webwinkel. Een grootse marketingcampagne en het feit dat er '.nl' staat achter het webadres van de online shop kunnen die barrières grotendeels onderuit halen, denkt Ruigrok.
Eerder deze maand bevestigde Amazon dat de Nederlandse variant een volledige webshop wordt, waar dit jaar nog miljoenen fysieke producten worden geïntroduceerd. Tot nu toe kunnen klanten er alleen nog terecht voor e-books. Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van de Rabobank schreven in december in een blog op RetailTrends dat Amazon de gehele Nederlandse retailsector zal dwingen tot actie.
Reacties 0