Consument nog niet overstag door komst Amazon

Consument nog niet overstag door komst Amazon

Amazon moet de Nederlandse consument nog overtuigen als de internetreus ons land betreedt. Dat blijkt uit het onderzoek van consultancybureau Simon-Kucher & Partners dat is uitgevoerd onder ruim duizend consumenten. 

Van de ondervraagden geeft 47 procent aan niet zeker te weten iets bij Amazon te kopen als het bedrijf een volledige webshop in ons land zou hebben. De voornaamste reden (66 procent) hiervoor is dat de consument te weinig van Amazon afweet. 44 procent geeft aan wel een aankoop te willen doen. En als er dan een aankoop gedaan wordt bij de Amerikaanse reus, wordt dat vooral gedaan indien het product goedkoper is dan bij andere webshops (71 procent van de ondervraagden). 

Uit het onderzoek blijkt verder dat bol.com de favoriet is onder de online retailers. De webshop scoort het hoogst op prijs, aanbod en service. Voor Amazon is het zaak om de consument met name op het gebied van service te overtuigen, want slechts vijftien procent van de ondervraagden zegt naar Amazon te gaan voor de service. 

Lees op RetailTrends een uitgebreide analyse over wat we al weten over Amazon in Nederland

Reacties 4


cees leeuwinga 28 jan, 16:11

Koop zelf al jaren bij Amazon. Goede prijzen veel keuze en razendsnelle levertijd met Prime abonnement.


Robin van Olphen 28 jan, 17:10

Bol.com mag dan favoriet zijn maar dat duurt voor de meeste consumenten niet langer dan de laagste prijs.

De taart wordt over meer aanbieders verdeeld. De komst van Amazon gaat Bol.com en andere vergelijkbare online retailers in ieder geval geen extra omzet opleveren. Integendeel. Amazon gaat een serieus stuk van de taart toe eigenen.
Voor deze conclusie hoef je geen onderzoek bureau in te huren.


Art Bast 29 jan, 00:42

Bedenk wel dat elke winst euro van Amazon naar de VS verdwijnt. Ik zie liever dat dit bij Nederlandse ondernemingen terecht komt. Amazon neemt het ook niet zo met arbeidsomstandigheden voor personeel.


Jaap Vermeer 29 jan, 08:01

Dat is toch ook met die Aziatische retail platforms. Lekker blijven lopen allemaal daar. Zijn wij over 50 jaar hier het 2e wereld land.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!