IKEA gaat consumenten actiever wijzen op datagebruik

IKEA gaat consumenten actiever wijzen op datagebruik

Nederland behoort tot de een van de eerste landen waar IKEA consumenten intensiever gaat wijzen op het gebruik van data door het Zweedse woonwarenhuis. De introductie van de ontwikkelde initiatieven hiervoor staan gepland voor april. Tegelijkertijd moeten de opties in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje beschikbaar worden, waarna de Verenigde Staten en Zweden eind april volgen.

Volgens IKEA vertrouwen of begrijpen veel consumenten de manier waarop bedrijven hun data verzamelen en gebruiken niet. Daarom is het verstandig consumenten hier meer in te betrekken en zeggenschap over te geven, zegt de woonwinkelketen tegen The Wall Street Journal. "Ook zakelijk gezien is het verstandig data van klanten te respecteren", meldt chief digital officer Barbara Martin Coppola.

Met de vernieuwde opties kunnen consumenten onder meer aangeven of IKEA hun surf- of aankoopgeschiedenis mag gebruiken. Daarnaast krijgen ze de mogelijkheid 'incognito' te winkelen en kunnen ze aangeven hoelang de retailer gebruik mag maken van hun data.

Veel van de opties zijn al op het digitale platform van IKEA te vinden, maar er wordt straks meer nadruk op gelegd. Eerst in de app van de keten, later ook op de website. Boodschappen omtrent datagebruik worden makkelijker geformuleerd en consumenten kunnen met IKEA in gesprek gaan om hier meer over te weten te komen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends