'Cijfers bol.com blijven geheim uit angst voor Amazon'

'Cijfers bol.com blijven geheim uit angst voor Amazon'

Ahold Delhaize houdt de prestaties van bol.com geheim uit angst voor rivaal Amazon. Dat zeggen bronnen rond het Zaanse concern tegen het FD. Ahold Delhaize presenteert woensdag de jaarcijfers.

Volgens de krant heeft de top van Ahold Delhaize de afgelopen maanden sterk overwogen het succes van zijn snelgroeiende webwinkel beter uit te lichten. Dit had de kwakkelende beurskoers van het concern moeten oppeppen. Maar de prestaties van bol.com blijven verborgen. Dat zou te maken hebben met de aanstaande komst van Amazon naar Nederland, mogelijk deze maand al. Ahold wil de Amerikanen niet wijzer maken, zeggen de bronnen, die anoniem willen blijven.

Dat Ahold eerder weinig cijfers deelde, had volgens de bronnen ook te maken met Amazon. "We dachten: als Amazon ziet hoeveel geld bol.com in Nederland verdient, zijn ze er morgen." In Duitsland hebben de Amerikanen inmiddels bijna de helft van de markt in handen.

Reacties 2


ikke weet het 11 feb, 13:07

Wanneer ik mijn eigen cijfers op bol.com vergelijk met voorgaande periodes, dan zie ik een afname in de verkopen.
Of dit te maken heeft met meer aanbieders of dat de consument toch weer de gezelligheid van de winkels zoekt weet ik hierbij niet.
Opvallend in deze is wel dat ik met de fysieke winkel wel zwaar in de plus zit.

Ik denk wanneer deze tendens zicht voortzet ( dat de omzet van de wederverkopers hoger is dan van de eigen verkoop ) , dat het straks een platform gaat worden waar winkeliers hun voorraden bij bol.com gaan neerleggen.
Dan heeft bol.com geen risico, en pakken ze de winst op het opslag, verzenden en de provisie kosten van de wederverkopers.


Hugo Vis 11 feb, 11:44

Het business model van Bol c.s. is verdienen aan de voorraad en het inkooprisico van derden die gebruik maken van hun platform. Dit model is in de mode retail niet haalbaar, er blijft gewoon weinig tot niets over voor de retailer. Een bruto commissie van 20 to 30 % (dus over de winkelverkoopprijs ) is geen uitzondering bij de verschillende platformen. Amazon vraagt 15% maar daar moet je wel rekening houden met 10% promotie budget bij wil je enigszins zichtbaar zijn. Tel daarbij de verzend, verpakking, handling en retourkosten op en tel uit je verlies. Ik deel dit mee uit praktijkervaring na samenwerking met een platform en een eigen webshop.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!