Bij supermarkten wordt 9,3 procent van de omzet na 18.00 uur gedraaid. Twee jaar geleden was dat nog 9,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Grootste uitschieter is Albert Heijn, waar 11,3 procent van de omzet in de avonduren wordt behaald. In 2017 was dat nog 10,4 procent. Dat laat zien dat Albert Heijn niet alleen harder groeit dan de markt, maar ook dat het verschil met het gemiddelde groter is geworden.
Uit het onderzoek blijkt verder dat vooral eenpersoonshuishoudens 's avonds boodschappen doen, onder wie jongeren en mensen van middelbare leeftijd. "Online is voor deze doelgroep lastiger vanwege het minimale bestelbedrag. Ook is het voor deze groep vaak moeilijker om een aflevermoment te plannen waarop ze thuis zijn", zegt Joop Holla, onderzoeksdirecteur bij GfK.
Het onderzoek van GfK is een aanvulling op het eerdere onderzoek van Openingstijden.nl, waaruit bleek dat bij Albert Heijn 36 procent van de winkels tot 22.00 uur geopend is. Bij Jumbo is dat veertien procent, bij Plus negen en bij Lidl zes procent.
Reacties 0