Leeuwarden wijst winkelen tot middernacht en op zondagmorgen af

Leeuwarden wijst winkelen tot middernacht en op zondagmorgen af

De openingstijden van winkels in Leeuwarden worden niet verruimd. Een grote meerderheid van de gemeenteraad stemde tegen het plan.

Burgemeester en wethouders van de Friese hoofdstad wilden winkels de mogelijkheid geven om de deuren tot middernacht open te houden. Het college wilde ook winkelen op zondagochtend toestaan, nu mogen winkels zondags van 12.00 tot 17.00 uur open zijn. Volgens de Leeuwarder Courant stemden 24 van de 36 aanwezige raadsleden tegen. Ze zijn vooral bezorgd over de gevolgen voor kleine ondernemers en werknemers.

Vakbond FNV had in de aanloop naar de stemming flink actiegevoerd tegen het collegeplan. Bestuurder Linda Vermeulen reageerde op Twitter dan ook opgetogen.

 

Reacties

Terecht! Denk ook aan de mensen in de winkels...tegenwoordig is alles op feestdagen ook gewoon open, terwijl je vroeger vóór de kerst voor een week moest inslaan, omdat alles dicht was.

Geplaatst door Ivan Goseling op 13 februari 2020 om 10:30

Hulde aan de gemeenteraad! Consumenten kunnen prima om wat strakkere (lees: beperktere) openingstijden heen plannen.

Geplaatst door Jan Janssen op 13 februari 2020 om 11:26

Groot gelijk!

Geplaatst door Serge Van der poorten op 13 februari 2020 om 14:08

Zou het wat uitmaken wat de gemeenteraad vindt? De consument laat zich niet zo makkelijk sturen en zoekt daarvoor naar alternatieven b.v. het Internet, 24/7 geopend. Het beperken van de openingstijden is in mijn optiek (zeer) schadelijk voor de fysieke detailhandel.

Geplaatst door Rene De Visser op 13 februari 2020 om 15:01

Eens met Rene: de consument bepaalt wanneer zij of hij wil winkelen, in ieder geval online. Offline tijdsbeperkingen beschermen misschien de kleine offline winkelier tegen de grote offline winkelier, maar een groter gevaar schuilt in de online winkelier. En hoe graag ik iedereen zijn avond- en weekendrust gun, de markt bepaalt wat er gebeurt.

Geplaatst door Jeroen Boon op 13 februari 2020 om 15:57

@jeroen en Rene....uiteraard bepaalt de consument wanneer zij of hij wil winkelen. Echter, wanneer je nu al ziet hoe stil het is op de koopavonden en zelfs op zaterdagochtend.....heeft het geen enkele zin om de winkels langer open te houden. Alleen maar meer kosten voor de winkelier en een lagere gemiddelde omzet per uur. En laten we eerlijk zijn, de grootwinkelbedrijven hebben deze kosten keer 20 of 30. Laten we even kijken naar de zondagsopenstelling.....de zaterdagen en doordeweekse dagen zijn rustiger geworden en bijna geen enkele winkelier is er meer door gaan omzetten.....

Geplaatst door J.A. Vos op 13 februari 2020 om 21:25

@J.A. Vos, vanuit mijn optiek moeten de winkels open zijn wanneer de consument dit wil, supermarkten hebben dit goed begrepen. De top down gedachte is achterhaald, derhalve de gemeenteraad en de FNV bepaald? Lijkt mooi alleen de praktijk is weerbarstiger. Een bottom up aanpak sluit veel beter aan bij de behoefte van de consument. De belevingsmonitor is een instrument die hierbij kan helpen. Daarnaast is meten weten... onderzoek wanneer consumenten in de winkelstraat lopen en anticipeer hierop. Derhalve: je gaat toch ook niet naar de toilet als je niet moet?

Geplaatst door Rene De Visser op 13 februari 2020 om 23:30

Eens met René. Het is totaal niet meer relevant om naar wensen van winkels of winkelmedewerkers te luisteren. Waarschijnlijk gaan zij zelf naar de Ikea of de meubelboulevard op zondag. Het enige dat telt is de wens van de consument en zijn gedrag. Als retailer kun je alleen succesvol zijn door daar op tijd en adequaat op in te springen. Ik vind het een zeer ernstige zaak dat veel gemeenten nog steeds de winkelopeningstijden sterk aan banden houden. Stel je voor dat er tegen een horeca ondernemer wordt gezegd je mag niet meer op zondag open. Of een supermarkt. Vrijheid van ondernemen graag!

Geplaatst door Sandra Kemkens op 16 februari 2020 om 14:49

@ j.a vos een kleine zelfstandige kan ook gewoon op een maandag en of dinsdag dicht gaan, want inderdaad mensen winkelen op deze dagen steeds minder... Een horeca ondernemer kiest ook zijn eigen vrije dag en kan hierdoor goed inspelen op de behoefte van zijn klant en heeft hele ruime openingsmogelijkheden om omzet te kunnen maken wanneer dat mogelijk is. Als retailer heb ik exact dezelfde behoefte!

Geplaatst door Sandra Kemkens op 16 februari 2020 om 14:56