Deze meubelzaak vult het gat op tussen IKEA en dure designwinkels

Deze meubelzaak vult het gat op tussen IKEA en dure designwinkels

Met slechts drieduizend euro spaargeld en zonder enige ervaring in de meubelbranche richtte Femke Furnée in 2013 Fest op. Zeven jaar later worden haar meubels en accessoires verkocht in ruim twintig landen en zijn haar ambities met het Amsterdamse merk groter dan ooit. Een gesprek met Furnée over agressieve concurrenten, (te) snelle groei en haar missie om de wereld te veroveren. 

Het ondernemerschap zat er al vroeg in bij Femke Furnée. Als kind ging ze langs de deuren om zelfgemaakte armbandjes en kaarten te verkopen, op haar vijftiende importeerde ze kleding en zonnebrillen uit China en als achttienjarige runde ze een online kunstgalerie. Tegenwoordig staat de Amsterdamse dertiger aan het hoofd van haar eigen meubelmerk en in januari opende ze haar derde brandstore.

“Ik heb me altijd beziggehouden met esthetiek”, merkt Furnée op, terugkijkend naar haar studie kunstgeschiedenis en haar loopbaan als ondernemer. Mooie designproducten, maar dan betaalbaar: daar lag haar focus. Zo ook met Fest, het merk dat naar eigen zeggen ontstond vanuit een persoonlijk gemis. “Ik was zeven jaar...

Met slechts drieduizend euro spaargeld en zonder enige ervaring in de meubelbranche richtte Femke Furnée in 2013 Fest op. Zeven jaar later worden haar meubels en accessoires verkocht in ruim twintig landen en zijn haar ambities met het Amsterdamse merk groter dan ooit. Een gesprek met Furnée over agressieve concurrenten, (te) snelle groei en haar missie om de wereld te veroveren. 

Het ondernemerschap zat er al vroeg in bij Femke Furnée. Als kind ging ze langs de deuren om zelfgemaakte armbandjes en kaarten te verkopen, op haar vijftiende importeerde ze kleding en zonnebrillen uit China en als achttienjarige runde ze een online kunstgalerie. Tegenwoordig staat de Amsterdamse dertiger aan het hoofd van haar eigen meubelmerk en in januari opende ze haar derde brandstore.

“Ik heb me altijd beziggehouden met esthetiek”, merkt Furnée op, terugkijkend naar haar studie kunstgeschiedenis en haar loopbaan als ondernemer. Mooie designproducten, maar dan betaalbaar: daar lag haar focus. Zo ook met Fest, het merk dat naar eigen zeggen ontstond vanuit een persoonlijk gemis. “Ik was zeven jaar geleden op zoek naar mooie meubels die niet al te prijzig waren.” Nauwelijks verkrijgbaar, volgens Furnée. “Je had aan de ene kant IKEA en aan de andere kant de dure designwinkels; er zat weinig tussenin. Dat gat wilde ik opvullen.”

Zonder economische achtergrond of ervaring in de branche opende Furnée een meubelzaak in Amsterdam. “Het was een kwestie van ‘gewoon’ beginnen en doorgaan. En continu blijven leren.” Aan de hand van haar eigen behoeften op het gebied van design, kwaliteit en service wist de oprichtster haar doelgroep (25 tot 50 jaar, woonachtig in de stad en midden- en hoogopgeleid) aan te spreken. “Dat is nog steeds een belangrijk element voor Fest: we zijn onze eigen doelgroep. Iedereen die hier werkt, past binnen dat plaatje. Zo weten we precies wat onze klanten willen.” 

Miljoenenomzet
Ook de ontwerpen voor de collectie komen uit de koker van Furnée en haar medewerkers, in samenwerking met Nederlandse en internationale designers. Op dit moment heeft Fest ruim tweehonderd verkooppunten in meer dan twintig landen en verkoopt het bedrijf direct aan consumenten via brandstores (twee in Amsterdam, één in Utrecht) en de webshop. Vorig jaar werd de onderneming door Financial Times benoemd tot een van de duizend snelstgroeiende Europese bedrijven. 

Van drieduizend euro spaargeld naar een ‘miljoenenomzet’ – hoe kreeg Furnée dat voor elkaar? “Alles wat ik in het begin verdiende, heb ik meteen weer terug geïnvesteerd”, legt ze uit. “Door telkens iets meer in te kopen, hadden we op den duur best wel wat volume.” Een lening van de bank gaf Fest het laatste zetje. “Nu is het plan om heel hard door te blijven groeien.” 

Hard, maar niet té hard. Meubelverkoper Made.com, die ook relatief betaalbaar design aanbiedt en zijn omzet in 2018 met 37 procent zag toenemen, is wat dat betreft geen voorbeeld voor de Fest-eigenaresse. “Het is superknap hoe Made.com in korte tijd zo veel is gegroeid, maar je moet wel oppassen dat je geen belangrijke waarden uit het oog verliest”, zegt Furnée, die wijst op de negatieve reviews over Made's levertijden en productkwaliteit die klanten online achterlaten. De ondernemer geeft aan met Fest minder hard te willen groeien dan de Britse concurrent. “Wij willen niet zo agressief en zo snel mogelijk de markt veroveren. Kwaliteit, service en levertijden zijn voor ons net zo belangrijk als bekendheid of een goede collectie.” 

Gezonde prijs
De retailer zegt zich van bedrijven als Made.com te onderscheiden met service, zoals gratis interieuradvies, en een kleiner aanbod. “Ons assortiment bestaat volledig uit producten die we zelf te gek vinden en waar we helemaal achter staan. Die worden niet gemaakt in China, maar in Europa - grotendeels in Nederland.” Service en design, maar toch betaalbaar. De vraag of de klant nergens op inlevert, beantwoordt Furnée stellig. “Nee, zeker niet. We steken er heel veel tijd in om de juiste producenten te vinden en werken het liefst voor langere tijd met hen samen. Dat komt de kwaliteit ten goede.” Door de grote volumes kan Fest betere inkoopprijzen realiseren, stelt ze. “Daar letten we heel erg op. We willen een gezonde prijs hanteren voor alle betrokken partijen.” 

Hoog op Furnée’s wensenlijstje: verdere internationale uitbreiding. Maar hoe zorg je ervoor dat Nederlands design ook aanslaat in een land aan de andere kant van de wereld? “Klanten kunnen onze meubels customizen naar hun eigen smaak”, aldus de oprichtster. Zo verkoopt Fest in warmere landen zelden wollen stoffen. “Daar slaat de collectie ook goed aan, maar kiezen ze sneller voor andere materialen.” 

Amsterdam, Antwerpen en de rest van de wereld
Binnen nu en een jaar kunnen nog veel meer klanten terecht bij een brandstore van het merk, als het aan de eigenaresse ligt. Het doel is om vóór 2021 tien eigen winkels te hebben. Maar dat kunnen er ook acht of twaalf worden. “We gaan niet rücksichtslos winkels openen vanwege dat ene doel, maar kijken per filiaal hoe het loopt.” Toch zijn die tien winkels in binnen- en buitenland wel het uitgangspunt, aldus Furnée, die daad bij het woord voegt en aankomende zomer een brandstore opent in Antwerpen. Ook in Nederland heeft Fest nog genoeg te doen. De nieuwe Amsterdamse brandstore met minibioscoop zal niet de laatste Nederlandse winkel van het meubelmerk zijn. 

De snelle groei, ook van het team, zorgt volgens Furnée wel voor de nodige uitdagingen. De neuzen moeten dezelfde kant op blijven staan, de aansturing van het team moet goed zijn en de winkels moeten op de juiste manier worden uitgerold. “We doen veel tegelijk en moeten oppassen dat we onze focus niet verliezen. Maar de internationale potentie is enorm, net als onze ambities. We willen met Fest de wereld veroveren.” 
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!