Birkenstock opende onlangs zijn eerste brandstore in Nederland. Zo maakt het Duitse sandalenmerk zijn intrede in de 9 Straatjes in Amsterdam.
De nieuwe brandstore aan de Hartenstraat 16 markeert een belangrijke mijlpaal in de toewijding aan de Benelux-markt, aldus Birkenstock. “Het is onze 36e winkel in Europa en we blijven onze aanwezigheid op het continent uitbreiden en onze band met lokale gemeenschappen versterken – en dit is nog maar het begin.”
Tekst loopt door onder de beelden.
In de gloednieuwe brandstore is gebruikgemaakt van gerecyclede materialen zoals kurk, leer en steen. Volgens het sandalenmerk weerspiegelen deze materialen zowel ‘het karakter van Amsterdam als de kernwaarden van functionaliteit, kwaliteit en traditie’.
...
Birkenstock opende onlangs zijn eerste brandstore in Nederland. Zo maakt het Duitse sandalenmerk zijn intrede in de 9 Straatjes in Amsterdam.
De nieuwe brandstore aan de Hartenstraat 16 markeert een belangrijke mijlpaal in de toewijding aan de Benelux-markt, aldus Birkenstock. “Het is onze 36e winkel in Europa en we blijven onze aanwezigheid op het continent uitbreiden en onze band met lokale gemeenschappen versterken – en dit is nog maar het begin.”
Tekst loopt door onder de beelden.
In de gloednieuwe brandstore is gebruikgemaakt van gerecyclede materialen zoals kurk, leer en steen. Volgens het sandalenmerk weerspiegelen deze materialen zowel ‘het karakter van Amsterdam als de kernwaarden van functionaliteit, kwaliteit en traditie’.
In het hart van de ruimte - die 80 vierkante meter groot is - zijn 3 kruisvormige tafels gemaakt van kurk te vinden. De kruizen zijn geïnspireerd op de iconische 3 kruizen in het wapen van Amsterdam. En er zijn nog meer knipogen naar de lokale geschiedenis te ontdekken, zoals gerecyclede stenen die verwijzen naar de iconische grachtenpand-architectuur van de stad.
Tekst loopt door onder het beeld.
Het ontwerp van de winkel werd gerealiseerd door ontwerpers Pieter Kool en Ad de Hond. Ze waren ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe Birkenstock-winkel in Keulen, die eveneens eind 2024 werd geopend.
Bij de opening van de brandstore in de 9 Straatjes konden gasten hun favoriete cafés, restaurants en bezienswaardigheden delen door deze te pinnen op een stadskaart. Daarmee wil het merk een collectief gevoel van verbondenheid met de stad creëren. Ook was er een exclusieve limited edition van de Boston suède-schoen te koop in de kleur Russet Orange.
Tekst loopt door onder het beeld.
Begin 2023 kondigde het Duitse sandalenmerk de komst van een showroom aan in Amsterdam als onderdeel van nieuwe strategische plannen. Vanaf 2023 focust Birkenstock zich op het opzetten van zijn d2c-activiteiten in Nederland. Het merk nam vanaf juli 2023 de distributie in eigen handen. “De spectaculaire groei maakt het voor ons als merk cruciaal om dichter bij onze klanten in onze focusmarkten te staan”, zei Fabio Ortega, Birkenstock’s vice president wholesale in Europa eerder.
Birkenstock herstelde zich na een moeilijke periode. De populariteit van het schoenenmerk kreeg een boost nadat er in de Barbie-film Birkenstocks werden gedragen. Dat vertaalt zich ook in de omzet- en winstcijfers.
Tekst loopt door onder het beeld.
Het schoenenmerk boekte in boekjaar 2024 opnieuw meer omzet dan in het jaar ervoor (+20 procent). De omzet kwam uit op 1,8 miljard euro, tegenover bijna 1,5 miljard een jaar eerder. Met een omzet van 943 miljoen euro blijft Amerika de grootste markt voor de schoenenverkoper. Europa volgt met 644,9 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 191,6 miljoen euro: 2,5 keer zo hoog als eind 2023 toen het merk een nettowinst van 75 miljoen noteerde.
Vorig jaar opende Birkenstock in Nederland een showroom en een kantoor op de Sarphatistraat. Nu heeft het schoenenmerk dus een eigen winkel in het hart van de hoofdstad. Naast de brandstore heeft Birkenstock een outlet in Designer Outlet Roermond. In het verleden waren er ook monobrandwinkels te vinden in Nederland met het label Birkenstock, maar die werden gerund door een partner.